Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
kolla på givaren om det är samma nr på dom

Skall vara samma på dom motorerna ev kanske det kan skilja på Åm

//Gooose
av basberoende
gooose skrev:kolla på givaren om det är samma nr på dom

Skall vara samma på dom motorerna ev kanske det kan skilja på Åm

//Gooose

Synd att säga att farsan blev glad när jag sa att jag funderade på att ta givaren på deras bil.
Ska krabba med lite andra alternativ imon, annars blir det till att lämna in den då jag inte orkar med skiten och hålla på att krabba... Köpte den för att slippa allt krabb...
Användarvisningsbild
av gooose
Om du lossar givaren på hans bil och monterar den på din och provkör sedan byter tillbaka när du ser om din bil fungerar problemfritt
om du inte sätter på tändningen på hans bil så får han inga problem

men sedan så kan jag förstå rör inget som fungerar tanken finns säkert hos din far

jag har för mig att givaren kostar 6-800:- frågan är om det är värt att ta en felsöknings kostnad inkl rep eller testa att köpa givaren och byta

Jag hade nog först kollat vad givaren kostar innan jag lämnat in för felsökning

//Gooose
av basberoende
gooose skrev:Om du lossar givaren på hans bil och monterar den på din och provkör sedan byter tillbaka när du ser om din bil fungerar problemfritt
om du inte sätter på tändningen på hans bil så får han inga problem

men sedan så kan jag förstå rör inget som fungerar tanken finns säkert hos din far

jag har för mig att givaren kostar 6-800:- frågan är om det är värt att ta en felsöknings kostnad inkl rep eller testa att köpa givaren och byta

Jag hade nog först kollat vad givaren kostar innan jag lämnat in för felsökning

Ja.. Jag får ta en diskution med verkstaden imon igen.. Ska ut och kolla över skiten en liten runda till...

//Gooose
av basberoende
Fick en väldigt olustig symtom på bilen när jag körde från jobbet idag. När jag svängde ut på en väg där det är 100 km/h så kom jag upp i ca 40 km/h sen klippte bilen allt laddtryck för mig och bilen blev väldigt trött. Börjar fundera på om det är laddtrycksventilen eller va den heter...
Var ingen rolig upplevelse att köra 3 mil utan laddtryck... Bör kanske tilläggas att bilen går som den bör nu igen.
Användarvisningsbild
av gooose
Typiskt beteende för när det är fel på givaren

När du laddar på så tror givaren att det är för högt laddtryck och motorstyrenheten stryper laddtrycket

om man läser ut är/bör värden ur bilen så kommer denna givare att ligga för högt i värde redan med tändning påslagen vilket gör att när laddtrycket ökar så kommer max värdet att nås rätt så snart och då blir det som du skriver

Problemet är att det kommer och går och har man otur så kan värdena vara ok när man läser av

Därför hade det vart bäst/enklast/billigast att bara prova med en givare ett tag Du vet ju hur länge du måste köra idag för att få fram felet
Vid test med annan givare kör du mycket längre är detta fungerar det då så byter du till baka till den gamla och ser om felet återkommer

Det var därför jag bad dig kolla vad givaren kostar före ett verkstads besök kostar den 600:- kan det vara värt att lägga detta och i bästa fall slippa utökad felsökning Eller om du lyckas fjäska med farsgubben och låna hans

//Gooose
av basberoende
gooose skrev:Typiskt beteende för när det är fel på givaren

När du laddar på så tror givaren att det är för högt laddtryck och motorstyrenheten stryper laddtrycket

om man läser ut är/bör värden ur bilen så kommer denna givare att ligga för högt i värde redan med tändning påslagen vilket gör att när laddtrycket ökar så kommer max värdet att nås rätt så snart och då blir det som du skriver

Problemet är att det kommer och går och har man otur så kan värdena vara ok när man läser av

Därför hade det vart bäst/enklast/billigast att bara prova med en givare ett tag Du vet ju hur länge du måste köra idag för att få fram felet
Vid test med annan givare kör du mycket längre är detta fungerar det då så byter du till baka till den gamla och ser om felet återkommer

Det var därför jag bad dig kolla vad givaren kostar före ett verkstads besök kostar den 600:- kan det vara värt att lägga detta och i bästa fall slippa utökad felsökning Eller om du lyckas fjäska med farsgubben och låna hans

//Gooose
Vilken givare är det du syftar på nu? Den på intercoolern eller den magnetventilen som styr laddtrycket som jag misstänker?
Den jag misstänker ville volvo ha 975:- för.

Enligt bildelsbasen heter den magnetventil laddtryck, http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=20823386
Användarvisningsbild
av gooose
Jag baserar det jag skrivit på felkoden du angivit+symptomen du beskriver och då faller alla mina misstankar på givaren på intercoolern

Magnetventilen är inget jag vart med om som någon frekvent del som felat på dessa åm speciellt ihop med den felkod du angivit

Detta jag skriver är ju trotts allt en coktail av följande info: felkoder/symptom/ och den erfarenhet jag samlat på mig genom åren

Men kan du prova med magnetventilen från annan bil så är det ytterligare en del som kan lösa felet eller bockas av som OK

Som sagt vill du lugna Farsan så lossa hans batteripol och låna saker från hans bil åter montera allt innan polen åter anslutes
Detta skall inte under några omständigheter ge honom några problem så länge du sätter tillbaka allt på rätt sätt

(lite görigt kanske men sådan är jag)

//Gooose
av basberoende
volvofantast skrev:Hur har det gått?

Jadu, det är som innan. Ska ta en titt till på alla slanganslutningar och diverse skit innan jag provar att byta givaren på ic:n. Pratade med volvo idag igen och dom trodde på dom båda alternativen.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]