Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av atlas04
Nu har jag varit inne i bagageutrymmet( ålat mig över baksätet) men hur ska man få
få bort klädseln utan att skada densamma? Är det clips eller något annat?
av oldtimersmc
Ja det är clips Ja du kommer att skada klädseln men det går att ersätta den om du kollar på bildelsbasen så får du reda på vad det kostar om du förstör den helt...
Våld som metod kan aldrig uppskattas tillräckligt när inget annat hjälper.
av peetan
Hej.
Kanske svarar för sent men....

Det finns ett litet hål på låskåpan från insidan bagaget sett, längst ner till höger.
tryck till med en radio-mejsel eller nåt annat litet så får du upp låset.
av oldtimersmc
peetan skrev:Hej.
Kanske svarar för sent men....

Det finns ett litet hål på låskåpan från insidan bagaget sett, längst ner till höger.
tryck till med en radio-mejsel eller nåt annat litet så får du upp låset.

Petan! Lägg upp det som mektipps.
av atlas04
Efter att ålat mig in i bagagerummet och förgäves letet efter det lilla hålet som
"peetan" skrev om att man skulle sticka in en liten mejsel för att få upp låset.
Tyvär hittade jag det inte, vilket vore bra att i en ev framtid veta var det är placerat,
ålade jag mig ut igen och provade med både "fjärr-nyckeln" och kontrollen i
dörren rätt som det var fick jag upp luckan dvs lås-handtaget tog tag i
låsmekanismen, efter att använt lås-handtaget lite våldsamt några ggr
så fungerar låset perfekt. Kanske någon del som påverkas med elektromagnet
frikopplade hela tiden.....
av ChristerN
Jag hade samma problem för några veckor sedan. Funderade på att uppsöka ett varmgarage för att låset skulle tina men började först kolla hur det fungerade.
Kom fram till att "lås-flärpen", den som man klämmer bakåt, inte riktigt gick tillbaka av sig själv och därmed inte greppade om låsmekanismen. Smörjde på med silikonspray och sen dess har det inte krånglat alls.
av oldtimersmc
Har herrgårdspaket II , så rubbet går med el-motorer... " Jumjumjumjum-Bzzz-klick" Ornomatopoetiskt utrryckt
av carmindz
Gammalt inlägg men efter att min baklucka inte gick att öppna och enl bilia fanns det inga "nödöppning" letade jag efter denna sak att peta med en mejsel på.
Efter ha letat ett tag efter det som nämndes tidigare så hittade jag detta.
I låset finns en vit plastbit tryck på den med en liten mejsel tillslut går luckan upp.
Mitt fel verkar vara att mikrobrytaren har fått fukt i sig och när luckan inte smälls igen tillräckligt hårt går den i baklås. Blir att lämna in på garanti...
av Raymond
carmindz skrev:Gammalt inlägg men efter att min baklucka inte gick att öppna och enl bilia fanns det inga "nödöppning" letade jag efter denna sak att peta med en mejsel på.
Efter ha letat ett tag efter det som nämndes tidigare så hittade jag detta.
I låset finns en vit plastbit tryck på den med en liten mejsel tillslut går luckan upp.
Mitt fel verkar vara att mikrobrytaren har fått fukt i sig och när luckan inte smälls igen tillräckligt hårt går den i baklås. Blir att lämna in på garanti...
Du hadde ikke orkat ta en bild på vart detta hål är och lägga ut på forumet?

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]