Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
FWH skrev:Det enda jag vill veta är när motorn är uppe i arbetstemperatur så att man kan gasa fullt.

En blå varnings lampa för låg motor temperatur vore bra.
Det är betydligt viktigare att vänta på att oljan uppnår arbetstemp. än att vattnet gör det om det nu är gasa fullt du ska göra. Och eg ska hela blocket värmas upp och inte bara vattnet.
Användarvisningsbild
av FWH
Enzo skrev:
FWH skrev:Det enda jag vill veta är när motorn är uppe i arbetstemperatur så att man kan gasa fullt.

En blå varnings lampa för låg motor temperatur vore bra.
Det är betydligt viktigare att vänta på att oljan uppnår arbetstemp. än att vattnet gör det om det nu är gasa fullt du ska göra. Och eg ska hela blocket värmas upp och inte bara vattnet.
Japp, det var därför jag skrev motor temp och inte vatten temp. :P
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag en gång i tidernas gryning körde en 744 GLT 16 valve, hade jag oljetrycksmätare i den. Oljetrycket kommer inte ner till sin vanliga nivå förrän oljan är uppe i normal drifttemperatur. På vintern tog det tre mil längs E4, innan trycket var normalt. Kylvattentemperaturen var uppe på normal nivå långt tidigare, så det är rätt stor skillnad där.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Här i den kalla nord är kupéklimatet helt beroende av temperaturen på kylvattnet så därför är det helt klart intressant information. På sommarn tittar jag nog aldrig på mätarn (på min V50), men på vintern gör jag det hela tiden. Det är inte så ofta jag kolla "medelhastigheten" t.ex. Vad skall man med den infon till?
av AndS
Saknar inte alls temperaturmätarna utan litar på att bilens system varnar vid felaktighet.
Och vintertid tar man det ändå rätt lugnt i körningen så det är inga problem.
Användarvisningsbild
av Bosse78
apersson850 skrev:När jag en gång i tidernas gryning körde en 744 GLT 16 valve, hade jag oljetrycksmätare i den. Oljetrycket kommer inte ner till sin vanliga nivå förrän oljan är uppe i normal drifttemperatur. På vintern tog det tre mil längs E4, innan trycket var normalt. Kylvattentemperaturen var uppe på normal nivå långt tidigare, så det är rätt stor skillnad där.
Om man får tro oljetillverkarna så är det nog lite skillnad på egenskaperna på dagens olja och den du körde på då.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur tar man reda på om man har en trasig termostat? Jag kan inte tänka mig att det blir några felmeddelanden på det.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]