Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Åkerier har ju samlat på sig en enorm kunskapsdatabas för lång-mil-bilar. Jag har nog glidigt in på det förut, men det vore fatastiskt intressant att få ta del om mer modellrelaterade problem när milen passerat 30-40 k.

Nåt man verkligen kan ställa sig frågande till är; hur kan man dra slutsatsen att det är etanolrelaterade problem? Jag skulle verkligen vilja förstå. Nu känns det bara som biltillverkarna skyller på etanolen "För det är enklast så".
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är nog snarare så att man erkänner att det kanske inte funkar så bra som man tänkt sig. SAAB t.ex. erkände att ett problem förelåg.

Mvh GK
av MattiasD
Jag efterlyser en förklaring som utan tvivel pekar på att problemen kan kopplas till etanol. Så länge den förklaringen lyser med sin frånvaro har jag svårt att tro på detta. Biltillverkarna har allt att tjäna genom att skylla på etanolen. Etanolens egenskaper är som bensin, med den skillnaden att etanolen inte sotar och kyler bättre. Det är två egenskaper som enbart borde vara till en fördel och ÖKA livslängden på en förbränningsmotor.
av SweRonin
nu var det inte volvo men ford focus flexi versionen hade vi ett par stycken av på jobbet tro det var årsmodell 05- 06
på vintrarna kunde vi knappt starta bilen på etanol. Så vi körde med bensin vintrarna och ibland etanol på somrarna
men det gick inte bara köra etanol på somrarna. å fy fan vad den sluka etanol :S
av Psyko
Det finns en del problem som är relaterade till just etanolen.

Problemet var att helt plötsligt ändrades innehållet i etanolen, något tillverkarna
av motorer inte haft med i beräkningen. Har för mig att det var någon form av sulfater som det var en för hög nivå av.
Det ledde till en del motorskador som var direkt orsakade av etanolen. Det drabbade framförallt
etanolbilar i Stockholms området,problemet var tydligen ganska isolerat till just Stockholms tankstationer.
Detta gick att läsa om i div tidningar under den perioden.

Dagens största problem med flexifuel är att bilen kan ha svårt att hålla reda på
vad man har i tanken. Om man tittar i Instruktionsboken så finns det information om
att man helst ska köra bilen en stund efter varje tankning, allt för att bilen ska få
chansen att analysera avgaserna och på så sätt avgöra vad man tankat, Etanol eller Bensin.
Just V70

OM man inte gör det och bilen "tror" att man kör på Etanol fast man kör på Bensin kommer
motorn till slut sura ner sig pga den stora mängden bränsle den får i sig eftersom det går åt
ca 30-40 % mer Etanol om bilen körs på det. 30-40 % mer Bensin surar ner motorn ganska snabbt
och den kommer förr eller senare inte starta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Psyko skrev: OM man inte gör det och bilen "tror" att man kör på Etanol fast man kör på Bensin kommer
motorn till slut sura ner sig pga den stora mängden bränsle den får i sig eftersom det går åt
ca 30-40 % mer Etanol om bilen körs på det. 30-40 % mer Bensin surar ner motorn ganska snabbt
Jaså, minsann. Det var en nyhet att en etanolmotor fullständigt kan strunta i den information lambdasonden ger och använda en uppenbart felaktig bränsleblandning.
av Psyko
Vojje skrev:
Psyko skrev: OM man inte gör det och bilen "tror" att man kör på Etanol fast man kör på Bensin kommer
Jaså, minsann. Det var en nyhet att en etanolmotor fullständigt kan strunta i den information lambdasonden ger och använda en uppenbart felaktig bränsleblandning.
Nja, struntar i är nog fel ord.
Varje gång man öppnar tankluckan på en V70 flexi förstår motorstyrningen (ECM) att något har ändrats
och påbörjar identifieringen (via lambdasonden). Om inte inlärningen blir klar efter tankningen kommer den ta längre och längre tid att bli klar för varje gång den misslyckas (varje körcykel). Om den misslyckas totalt kommer ECM till slut "gissa" sig till vad som finns i tanken och då kan det bli fel. Efter att en motor blivit sur pga den missförstått innehållet i tanken måste man gå in med Vida och lära om ECM så den vet vad som finns i tanken.

Detta har blivit mindre vanligt på senare tid då man uppdaterat mjukvaran i ECM (om man servar bilen på en Volvoverkstad).
Den nya mjukvaran förbättrar bla inlärningen/identifieringen
av Familyman
@BearTheFear
Det kan inte vara så enkelt som is någonstans som ställer till det?
Enl. en del verkstadstekniker, så skall tydligen etanolen ha större benägenhet att bilda vatten än bensin.

En sak jag har hört angående etanolen vs. bensinen är att etanolen inte ger samma smörjning till motorn.
Någon som hört något liknande?
Användarvisningsbild
av Bosse78
En sak jag har hört angående etanolen vs. bensinen är att etanolen inte ger samma smörjning till motorn.
Bensin smörjer och alkohol torkar ut. Det e ju tex därför man måste ha andra slangar på etanolbilar.
av MattiasD
Familyman skrev:@BearTheFear
Det kan inte vara så enkelt som is någonstans som ställer till det?
Enl. en del verkstadstekniker, så skall tydligen etanolen ha större benägenhet att bilda vatten än bensin.

Förr slog man i en flaska k-sprit i bensinen för att slippa vatten i bränslet, dvs etanol. k-sprit är etanol. Den verkstadstekniker som påstår att etanol skulle skapa problem är verkligen ute och cyklar.

Det finns olja i motorn för smörjning.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]