Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
VolvoB20 skrev:

Ska det vara sport sätter jag mig i Supran.....
Sport skall man väl inte kalla det, möjligtvis veteranbilsåka... från tidigt -90 tal :twisted:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Man kan fråga sig varför man inte hade denna "feature" på äldre (dvs. före gear/step/tip/tronic) automatlådor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:

Ska det vara sport sätter jag mig i Supran.....
Sport skall man väl inte kalla det, möjligtvis veteranbilsåka... från tidigt -90 tal :twisted:
Må så vara men den rör på sig bra mycket mer än D5an kan jag intyga.
av Steff 99
Jo...även i en T-Ford upplevs farten hissnande. även om den nästan står still....mycket av hastighetskänsla är en illusion... 8)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Att accelerera (hårt) på icke-låst växel är ingen skönhetsupplevelse. Kanske skiljer det ganska lite i absoluta tal men känslan är inte den samma. Ibland, vid motorvägspåfart, lägger jag i tre:an manuellt, väntar till den låser, och sedan accelererar 50-90 bara för att njuta av en låst transmission i dessa lägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jo...även i en T-Ford upplevs farten hissnande. även om den nästan står still....mycket av hastighetskänsla är en illusion... 8)
Tycker inte Supran nästan står still i om man gasar i 300 km/h men men ,,,,,, det kanske den gör om man jämför med med en Polestar D5a
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Att accelerera (hårt) på icke-låst växel är ingen skönhetsupplevelse. Kanske skiljer det ganska lite i absoluta tal men känslan är inte den samma. Ibland, vid motorvägspåfart, lägger jag i tre:an manuellt, väntar till den låser, och sedan accelererar 50-90 bara för att njuta av en låst transmission i dessa lägen.
Kan bara instämma :-)-) :-)-) :-)-) Hade heller önskat en knapp "lås lockup" än sportläge på automaten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det bara jag som är helt okänslig eller skiljer sig lådan på min XC60 mot de som diskuteras här? Jag kan inte påstå att jag känner på något sätt när växlarna låser eller inte. Om det nu inte skiljer, hur kan jag påverka låsningen?
Jag skulle dock önska att den inte växlade ner så ofta som den gör vid moderat gaspådrag.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Är det bara jag som är helt okänslig eller skiljer sig lådan på min XC60 mot de som diskuteras här? Jag kan inte påstå att jag känner på något sätt när växlarna låser eller inte. Om det nu inte skiljer, hur kan jag påverka låsningen?
Jag skulle dock önska att den inte växlade ner så ofta som den gör vid moderat gaspådrag.

/Martin
Du åker ju bensinare, jag har aldrig upplevt detta med slirandet på volvo bensinare jag kört. Förmodliegn för att de har helt olika register, på diesel är det ju A och O att utnyttja vridet.
av Maccie
Hej,

Håller med Martin S.

Jag har en XC70 D5 AWD Aut -11, och jag är inte heller man till att begripa när lådan är på lock-up eller inte.

Det sägs att automaten blev mycket bättre från MY11.

Är det förklaringen, eller räcker inte det.

Kan någon förklara mycket enkelt och pedagogiskt hur man avgör när lock-up går i och ur (dvs inte bara "det märker man")?

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]