NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanC30
Min C30 2,0D har precis samma fenomen. Ungefär varannan gång så fungerar den och varannan får man svära sig hes när det är is på rutan även fall man kommit ihåg att sätta på värmaren kvällen innan. Fruktansvärt jävla störigt! Som tur är ska min bil in på service i dagarna och då ska jag fråga vad de har för idé om vad det kan vara. Ska göra som någon tidigare skrev, fylla på och kolla över batteriet.
av Pson99
Nu var det ett tag sedan värmaren senast förde liv, den har inte varit igång på säkert 1,5 vecka och jag har därför bokat in en
tid för demontering/felsökning av dieselvärmaren i nästa vecka. Det skulle gå på ca 1700 för att demontera och kolla vad som kan tänkas vara fel. Det verkar förövrigt som maskinskadeförsäkringen täcker värmaren, så för min del får de gärna byta ut allt som har med värmaren att göra.

Mitt bilbatteri har för övrigt gjort sitt och är nu bytt till ett helt nytt originalbatteri nu idag, dock vaknade inte värmaren till liv med ett nytt batteri
men å andra sidan har nog inte serviceteknikern nollat felkoden om det funnits en sådan på värmaren när han enbart bytte batteriet.

Jag har aldrig fått något meddelande om låg spänning i samband med start av dieselvärmaren för övrigt nu under hösten, men nu i veckan när bilen
knappt startade dök det upp! "Värmare avstängd p.g.a låg batterinivå", och då hade jag som sagt inte ens värmaren i funktion. Skumt!

Ska det dyka upp utan att man aktivt aktiverat den? Samtidigt fick jag en himla massa roliga meddelanden som Styrservo serv. erfordras, Larmsystem serv. erfordras osv. när spänningen svajade som mest! :D
av Pson99
Hej igen!

Har haft bilen inne på Volvo nu och fått en hel del bytt... när mekanikern öppnade upp värmaren var den "igenkoksad" som han sa och helt full med sot... Han fick även felmeddelande om någon fläkt i värmaren och det var därför han trodde att den stannade emellanåt.

Så nu har man bytt ut brännarkammaren, glödstiftet och den här fläkten. Kalaset gick på nästan 10.000:- men som tur var
kunde jag utnyttja maskinskadeförsäkringen för detta med en självrisk om 3000:-

Värmaren startade automatiskt med bilen 3 tillfällen efter jag hämtat den och jag hann köra den på timer ett tillfälle,
sedan la den av igen. Startar inte upp automatiskt och när jag prövade direktstart så kör den någon uppstartsfas ca 1 minut
innan den lägger av (bränslepumpen startar igång och även någon fläkt låter det som).

Vad tror ni? Det måste väl ändå röra sig om någon styrenhet eller dylikt som fått spelet? Värmaren har ju fungerat till och från
hela tiden och inte ens nu när man bytt 90% av detaljerna i den fungerar det. Man vill ju ha en värmare som man vet fungerar till 100% och inte var tredje gång.

Nu har jag ju betalat en självrisk och det blir väl inga mer kostnader för mig nu förens värmaren fungerar som tänkt, eller hur fungerar det?
Jag är bara lite nyfiken om du ägt bilen från ny? Om inte, hur länge har du ägt den? Ditt körbeteende borde vara rätt skonsam mot en brännare.
av Raymond
Du har inte luft i dieselsystemet? Vet det har vært noen tilfeller med utette koblinger/armatur som gjort at varmaren sliter med dieseltilførsel. Man kan kontrollera det med at koppla immelan en klar plastslang, og se om det er luftbubblor i dieseltilførseln inn til varmaren.
av Pson99
StringerBell skrev:Jag är bara lite nyfiken om du ägt bilen från ny? Om inte, hur länge har du ägt den? Ditt körbeteende borde vara rätt skonsam mot en brännare.
Har ägt bilen sedan april 2011 då den inhandlades av Volvo i Örebro, varudeklarerad och testad till 100%... (antagligen har de inte testat dieselvärmaren mer än vid ett tillfälle vid inbytestestet). Den hade då rullat 3600 mil och var ganska exakt 4 år.
Hade tidigare haft en S40 2.0 -97 som jag hade inne på verkstad en del och tänkte att "Nej, nu jävlar köper jag mig en nästan ny bil som jag inte ska behöva få några bekymmer med"...

Eftersom det var vår när jag köpte bilen väntade jag ju tyvärr till hösten innan jag nyfiket började använda dieselvärmaren men det har ju som sagt varit väldigt upp och ner med den.

Kör ca 12-13 minuter enkel resa till jobbet så på den tiden hinner dieselvärmaren få upp motorn i full temperatur när den väl fungerar, hur tidigare ägare nyttjat den har jag ingen aning om - men om den blev igenkoksad efter 4 år så kanske han inte var speciellt snäll emot den. Timern använder jag sällan dock eftersom man är orolig för batteriet när jag kör så korta sträckor.

Nu är ju i alla fall brännarkammaren ny med allt däromkring, så nog kan man väl säga att jag har en "ny" värmare då förutom då kanske någon styrenhet eller vattenpump kan tänkas?

Får ringa till Volvo igen på måndag och kolla vad serviceteknikern tror det kan bero på... nu i eftermiddag så startade den igen helt perfekt givetvis men den har ju redan visat gamla goda takter så jag hoppas man finner felet denna gång!
av Pson99
Raymond skrev:Du har inte luft i dieselsystemet? Vet det har vært noen tilfeller med utette koblinger/armatur som gjort at varmaren sliter med dieseltilførsel. Man kan kontrollera det med at koppla immelan en klar plastslang, og se om det er luftbubblor i dieseltilførseln inn til varmaren.
Om jag skulle ha luft i dieseln skulle väl det märkas även på motorn?
av Raymond
Pson99 skrev:
Raymond skrev:Du har inte luft i dieselsystemet? Vet det har vært noen tilfeller med utette koblinger/armatur som gjort at varmaren sliter med dieseltilførsel. Man kan kontrollera det med at koppla immelan en klar plastslang, og se om det er luftbubblor i dieseltilførseln inn til varmaren.
Om jag skulle ha luft i dieseln skulle väl det märkas även på motorn?
Nope, ligger egen brensleslang helt ifrån tarkarmaturen bak. De nyeste dieselvarmerene har fått innebygt et lite dieselreservoar for att dom inte ska va så kjensliga for luft i dieseltilførseln. Om det kommer en luftbubbla eller två gjør det ingenting, men på dom utan ska det veldig lite til for at de inte ska få fram diesel då.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]