- tor 13 nov 2014, 08:55
Låter som att fler personer upplever något som liknar mitt problem. Igår åkte jag mellan Kiruna och Gällivare, en resa på drygt 12 mil som tar knappt 1h30m. Yttertemperaturen låg på -12 till -20 under resans gång. Satte klimatanläggningen på AUTO och 20 grader. Efter några minuters åkning kommer som sig bör varmluft, snart i mängder, och det blir rätt fort varmt och skönt i bilen. Jag har inte mätt temperaturen i bilen med extern termometer, men behagligt att sitta å köra i en tunnare långärmad tröja trots kallt väder ute. Jämn/stabil temperatur upplever jag.
Efter kanske 40 minuters körning, utan att ändra någon inställning, börjar det succesivt att bli kallare i bilen. Luften som kommer genom ventilationen blir långsamt mindre och mindre varm, för att övergå till regelrätt KALLUFT. Återigen har jag inte mätt temperaturen på den inkommande luften, men med rådande yttertemperatur blir det så småningom så pass kallt i bilen att jag får ta på mig jacka för att inte börja frysa...
Och för att bibehålla behaglig "tröjtemperatur" i kupén är jag tvungen att skruva upp gradantalet på reglaget till 27-28 grader. Så det är ganska stora justeringar som plötsligt krävs för att bibehålla temperaturen. Resan gjordes i mörker.
Jag har tidigare åkt Öland - Stockholm, ca. 50 mil, i kall väderlek, och envist inte rört temperaturreglaget för att försöka ta reda på om klimatanläggningen har en tillfällig "svacka" och kanske hostar upp sig efter några mil, men inte under dessa 50 mil i alla fall. Och då har den ju fått några timmar på sig...
Så värme kan klimatanläggningen uppenbarligen producera, bara man gör våldsamma höjningar på inställningen Det verkar däremot vara något som svajjar ordentligt vad gäller den automatiska funktionen.
Några idéer kring orsak till problemet utifrån min berättelse med krav på omfattande höjning på reglagen för att bibehålla värmen?
MVH Elias
XC90II T8 Inscription -17 (nuv)
V70II 3,2 Momentum -08 (såld)
S40N 2,0D Momentum -06 (såld)
854 GLT -92 (såld)
460 2,0 -95 (såld)