Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltemas olja håller högsta klass (de e bara att jämföra specarna) longlife är nog bra men ta för vana i stället att byta 1ggr/år ex när du byter däck efter vintern då slipper du misstänka oljan om mororn rasar.
Oljan är inte vilken smörja som hellst utan även motorns tvättfilter så att byta olja är ungfär som att bädda rent i sängen...
Grejen med att serva själv är att man lätt kan missa saker som de "lärda" på verkstan upptäcker och som kan behöva åtgärdas.
Samma spec innebär ju bara samma kvalite på oljan när dom är nya, additiven i dom är ju av olika kvalite, prova jämföra dom efter 500 mil istället.
Att biltemas ska hålla samma kvalite som t.e.x mobil 1 samt castrol i 3000 mil betvivilar jag starkt.
En viktig del är att själv tänka efter vilket körsätt man har och hur man utnyttjar bilen. Om dina mil oftast sker inom stan och längre trippar bara blir när man ska hälsa på kusinen på landet så bör oljan bytas oftare tycker jag om bilen aldrig kommer upp i ordentlig arbetstemp. Och där behöver den säkert ligga ett tag för att oljan ska få bästa verkan. Dom flesta kör säkert 1500 mil på 1 år och då är väl det en OK intervall eller? Oldtimersmc rekomenderade i nåt fall Biltemas 5W/40 helsyntet och den tänkte jag själv prova på med 1000 mila intervaller (rätta mej om jag har fel om sort oldtimersmc) Det måste ju finnas någon parallel med dessa igensatta oljefällor och tråg med oljebyten. En tanke bara bland andra tankar.
TotanTotan skrev:En viktig del är att själv tänka efter vilket körsätt man har och hur man utnyttjar bilen. Om dina mil oftast sker inom stan och längre trippar bara blir när man ska hälsa på kusinen på landet så bör oljan bytas oftare tycker jag om bilen aldrig kommer upp i ordentlig arbetstemp. Och där behöver den säkert ligga ett tag för att oljan ska få bästa verkan. Dom flesta kör säkert 1500 mil på 1 år och då är väl det en OK intervall eller? Oldtimersmc rekomenderade i nåt fall Biltemas 5W/40 helsyntet och den tänkte jag själv prova på med 1000 mila intervaller (rätta mej om jag har fel om sort oldtimersmc) Det måste ju finnas någon parallel med dessa igensatta oljefällor och tråg med oljebyten. En tanke bara bland andra tankar.
Definitivt jag tror att jag skrev i det inlägget att jag kör med biltemas olja i en mycket potent HD-motor och det finns inget som ställer så höga krav på en motorolja som de som ställs på en trimmad luftkyld motor.
HD kör med "flödessmörjning" så oljan får verkligen bekänna färg.
Det dräller av myter kring motorolja men specarna är till för att man skall veta vad oljan klarar och klarar den ex sj så är det mycket hög nivå, det gör biltemas.
Var och en har ju möjlighet att välja och då väljer jag att byta ofta och med varvstoppen ställd på 7000 r/m på en långslagig luftkyld rova det är kolvhastigheter och belastningar som är, tja stora...
jag var in på mekonomen i dag och dom sa att jag kunde köra op deras 5/40 olja eller deras 5/30 longlife någon som vet nåt om deras egna oljor???.casrols longlife olja som volvo tippat säljer dom inte längre tydligen.
Tycker du skall ha 0W 30. Vill du spara pengar så köp Biltema. Säljarna på mekonomen brukar veta väldigt lite om olja, i vart fall de jag träffat på.
Jag köper Castrol SLX A5B5 från http://www.mapodo.de, inte för att jag tror att den är bättre än Biltema, utan för att slippa argumentera med en framtida köpare av bilen. Jag köper 12 l i stöten för två byten + lite annan olja för MC m.m.

Priset på Catrololjan blir då inklusive del i fraktkostnad lägre än motsvarande olja från Biltema. Runt 120 kr/liter. Mekonomen och Volvo vill ha ett fantasipris för samma olja. Den enda skillnaden är att texten på flaskan är på tyska istället för engelska.

Jag brukar beställa för leverans på jobbet så slipper man passa hemma. Mapodo kör med någon sorts snigelpost till utlandet, så räkna med nästan en vecka från beställning till leverans.
Jag vet inte vad du räknar till "fantasipris". Volvo tar 147.50 för Castrol SLX. Så du sparar bara 27.50. Det är åengar det också, men man slipper besväret med att beställa över nätet.
I oktober när kollade var priset på Upplands motor runt 250 kr/l. Om de gör bytet är oljan billigare.
Idag går det inte att se på webben vilket priset på oljan är.
Mekonomen tar 240 kr/l för Edge.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]