Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#586030
Servicen är 1500 mil eller varje år, så för mig som kör min privatbil 1200 -1500 mil/år blir det ganska bra. En riktig service var 3000 mil och ett oljebyte var 1500 mil och då är bilen servad enligt plan och en rimlig kostnad. Dieseln jag kör i jobbet kräver 3000 mil eller varje år så rullar den inte 3000 mil på ett år så krävs ändå en riktig service för att planen skall följas.
#586034
I stand corrected :o . Märkligt...satt med Bilia-säljaren och han lade in olika körsträckor per år i datorn etc :shock: ...jag frågade tom om det inte var 1500 mil som gällde eftersom jag läst (förvisso för många år sedan) att det var det som gällde när etanol-motorerna kom.

1500 mil känns bättre, kan tänka mig att det blir ca 2000 mil per år i den bilen. Jag har nu hittat ett objekt som jag ska kika närmare på - 219k för en -10:a innan diskussion.
#586041
whennebab skrev:
perhall skrev:Har nyligen bytt från 2,5T till T4. T4 har "fulare" ljud och är lite svagare och har även ett smalare register - 1400-6200 varv är ok, femman funkade mellan 1000 och 7000. Men T4 har klart bättre gasrespons och drar ca 30% mindre. Dessutom är bilen lite mer välbalanserad då motorn är lättare. På mellanvarv uppleverjag inte någon större skillnad i effekt och då är ändå T4 lite högre växlad (2000 i 100 mot 2000 i 95 i 2,5T). Jag hade den "gamla" 2,5T med 9,2 i EU-mixoch 200 hk -fr o m MY10 har 2,5FT högre utväxling, 8,8 i EU-mix och 231 hk.

En T4F är troligen ca 25% snålare än en MY10 2,5FToch 30% snålareän en MY09/PH

Du har kört på 5:e växeln - 5 vxl @ 2000 rpm = 95 km/h, 6 vxl @ 2000 rpm = 110 km/h. MY10 har ännu lägre varvtal.
Nej, faktiskt så varvade min så på 6:an, det var en MY08. Möjligen så ändrades utväxlingen till MY09 och igen till MY11.

MY08 2,5T varvade ca 45 km /h/1000 r/m på sexan. +några km/h felvisning = 95 vid 2000 r/m.
MY10 2,5T/FT 58,8 -"-.
Vad siffran är för MY09 vet jag inte men jag trodde att det var samma som MY08 och det verkade så också i en diskussion om/med Polestar om bättre prestanda vid 258hk-uppgradering för MY08/09 än för MY10, eftersom MY08/09:s lägre utväxling ger bättre acc.
PH
#586194
perhall skrev: Nej, faktiskt så varvade min så på 6:an, det var en MY08. Möjligen så ändrades utväxlingen till MY09 och igen till MY11.

MY08 2,5T varvade ca 45 km /h/1000 r/m på sexan. +några km/h felvisning = 95 vid 2000 r/m.
MY10 2,5T/FT 58,8 -"-.
Vad siffran är för MY09 vet jag inte men jag trodde att det var samma som MY08 och det verkade så också i en diskussion om/med Polestar om bättre prestanda vid 258hk-uppgradering för MY08/09 än för MY10, eftersom MY08/09:s lägre utväxling ger bättre acc.
PH
Sorry, såg nu 2.5T -08 - min hjärna tänkte 2.5FT som har en annan växellåda som kom till MY09.

Mvh
#586297
Totalutväxlingar för 2,5T och 2,5FT har ändrats mellan olika MY. Både slutväxel och omsättning på växlarna varierar.
För 2,5FT ändrades både motor och utväxling mellan MY09 och MY10. MY11 har samma som MY10.

2,5FT original har MY10 starkare motor än MY09 men högre utväxling på de fyra högsta växlarna. Samma utväxling på de två första.
Jag har räknat ut totalökningen av hjulmomentet på de olika växlarna från 2,5FT MY09 till 2,5FT MY10 med originalmotorer (se tabell nedan):

1:an = +13,3%
2:an = +13,3%
3:an = +6,8%
4:an = +0,1%
5:an = -4,7%
6:an = -6,1%
Back = +13,4%


Dvs. original MY10 är starkare på samma växel än original MY09 på de tre första växlarna. Lika på 4:an. Svagare på 5:an och 6:an.
Med Polestar på båda blir MY09 starkare på samma växel än MY10 på de fyra högsta växlarna. Lika starka på 1:an och 2:an.
Gäller mellan 1700-4500 rpm.

Tabell
(klicka för större bild)
Bild
#586413
Det som förvånar mig är att utväxlingen ändrats både till MY09 och MY10... var det inte bara MY09 när den fick mer Nm och hk?
Annars är 2,5FT med den långa utväxlingen en ovanlig men skön uppenbarelse. Jättehög utväxling, mysigt ljud, ganska seg gasrespons och många Nm.... varken likt andra bensinmotorer eller dieselmotorer. En trevlig men udda karaktär som snart är borta...
PH
#586564
Data: maxeffekt [hk] / max vridmoment [Nm] / växellåda / slutväxel / hastighet 6:an [km/h per 1000 rpm]

MY08
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8

MY09
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8
2,5FT: 200 / 300 / M66W / F2A 3,770:1 / 48,6

MY10
2,5T: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6

MY11
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6

Jag håller med om att utväxlingen på 2,5FT MY10- är bra. Man har verkligen anpassat den till motorns karaktär och utväxlingen passar bra både vid normalkörning och inspirerad körning. Bilens toppfart på 235 km/h nås på 5:an och varvtalet är då inte mer än 4800 rpm och vid det varvtalet ger motorn sin maxeffekt 231 hk. Den 6:e växeln är en överväxel och ligger utanför effektregistret då det blir balans mellan effektbehov och tillgänglig effekt redan vid ca 220 km/h @ 3750 rpm. Vid normalkörning är det helt ok drivkraft på 6:an.

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]