Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
nu är elendet svårstartad med.
fått felkod på motortemp givare.
var sitter den?
hade bort kablar till 2 givare i toppen antar att det är en av dem?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sitter normalt 2 givare i toppen. En sitter under och mellan 1:ans och 2:ans insug och är till motortempsinstrumentet. Den andra sitter under 3:ans insug och är för systemet. Vad jag vet skall du inte kunna sätta kontaktdonen fel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bäckis
Nä kontakterna ser helt olika ut.
Men det är nog givaren som är paj.
Den mäter 10-20Mohm mellan stiften och har läst någonstans att det ska vara några k ohm.
Har beställt ny givare nu så får vi se om den åtminstonne startar lättare....
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det som spelar in är den omgivande tempen som ju då är motorns temp också om bilen stått ett tag. Vad du sett eller hört är antagligen c:a 2,5 Kohm vilket gäller resistansen hos EN termistor vid 20 grader men din tempgivare har dubbla termistorer så om du mätt mellan stiften i kontaktdonet så skall du avläsa c:a 5 Kohm vid 20 grader och c:a 11,6 Kohm vid 0 grader. Vid vilken temperatur mätte du?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bäckis
runt 30grader men jag läste av 10-20 000 kohm= nästintill avbrott :-)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du borde alltså kunnat avläsa c:a 3,6 Kohm så då håller jag med dig, den bör bytas ut.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bäckis
Så där så har man bytt tempgivaren och bilen startade direkt.
Går dock något ojämt på tomgång,, eller bara jag som är nervöst lagd, har åkt silkeslen V8 i tre veckor,, och tvekar något när motorn är kall vid gaspådrag.
Sen låter det som om något släpper luft så fort jag trycker ned gasen lite extra, ja till knallen från dumpen kommer, kommer inte ihåg att det lät så innan.
Har kollat alla slangar men kan inte hitta något läckage.
Sen växlar inte automaten direkt utan ligger kvar ovanligt länge på varje växel, kan kanske bero på att bilen stått 4 veckor?
Användarvisningsbild
av Bäckis
kollade även kamdrevet igen, det ligger fortfarande 1/2 kugg fel, hur kan det göra det?
Sen en konstig sak, när jag tog bort röret till EGR ventilen från insuget var hålet övertejpat, vad kan det vara bra för, tejpen fick vara kvar.

Hej. 255 45 20 michelin primacy , 2,7 bar Hur upp[…]

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]