- fre 04 nov 2011, 01:45
#583581
Texten från instruktionsboken i mitt inlägg gällde V70II 2,5FT. Men T6 är ju också en överladdad motor som har relativt låg grundkompression (dock något högre än 2,5FT) vilket borde kunna skapa marginal till knackningsgränsen vid lugn körning så att 95 oktan räcker. Om man inte når knackningsgränsen på 95 oktan vid ett visst körförhållande så tillför 98 oktan i princip ingenting i det läget. 98 oktan innehåller inte mer energi än 95 oktan. Vid kontinuerlig hård belastning eller höga varvtal i varmt väder behövs sannolikt 98 oktan för maximal prestanda. Volvo anger samma oktantalsområde 91-98 för både T6 och 2,5FT i sina tekniska specar. Det där att bränsleförbrukningen skulle bli lägre med högre oktantal är i princip bara sant vid tillfällen då det lägre oktantalet inte räckt till för att undvika knackreglering men det är i de allra flesta fall svårt att praktiskt mäta upp skillnaden.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."