Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Varför ska ni göra det svårt för trådskaparen? Knoppen finns garanterat (nåja...) att beställa på Volvo, man slår dit den med knytnäven och flyttar över sin od-knapp och täckskivan, klart! Bilen känns som ny efteråt.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
rd350 skrev:Köp en ny knopp på Volvo, det är samma som på de vanliga femväxlade, bara översta "locket" skiljer.
Knoppen har artnr 3520179 om det kan hjälpa. Skulle inte lokala Volvo-återförsäljaren få fram någon finns den hos CVI Automotive.

/Håkan
Wanessa skrev:Hej!

Jag har råkat ut för ett litet missöde. Igår när jag körde min Volvo 240 så lossnade växelspaksknoppen helt och hållet. Jag känner mig inte vidare förvånad eftersom denna knopp sedan länge hängt löst i sina sladdar pga att plasten gått sönder inuti. Men detta innebär ju att det inte sitter någon knopp längre på spaken och att 5:an inte går att lägga i eftersom den var en överväxel.

Jag har försökt få tag på en ny knopp sedan ett tag tillbaka just för att jag var rädd att det här skulle hända men på skroten har de konstaterat att det är jättesvårt att få tag på osv...så jag har inte haft turen med mig.

Så, vad gör jag nu? Måste jag acceptera ett liv utan 5:an? Då blir ju bränsleförbrukningen tyvärr en tråkig historia på en bil som redan innan inte är känd för att dra lite.

//Wanessa

Är väl bara att slå dit knoppen igen, på 945 sitter det två sladdar man få pilla en långstund men det går att sätta dit den igen, vet inte om det är samma på 240, å om du vill lägga i 5 så tar du sladdarna mot varan samtidigt som du kopplar då får du i 5:an likadant när du sa lägga ur den koppla å ta sladdarna mot varran...
osla skrev:man behöver inte koppla, bara hålla kablarna mot varan så lägger den i 5:an
ok haha då vet ja det till nästa gång ;P
av Wanessa
GT-mannen skrev:
rd350 skrev:Köp en ny knopp på Volvo, det är samma som på de vanliga femväxlade, bara översta "locket" skiljer.
Knoppen har artnr 3520179 om det kan hjälpa. Skulle inte lokala Volvo-återförsäljaren få fram någon finns den hos CVI Automotive.

/Håkan
Aha! Den där på CVI ser ju ut att vara ihålig. Då skulle jag alltså bara kunna flytta över skivan och knappen från den gamla knoppen till denna? Fast lite mixter med sladdar blir det ju ändå eftersom jag måste fatta hur jag får ur de gamla sladdstumparna ur den gamla knoppen och fästa dit de nya (som jag nog ändå måste förlänga). Men det blir ju helt klart snyggare än att ta en tennisboll som min pappa föreslog :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lossa damasken så du kommer åt att mata upp kablarna underifrån, då är det lättare att få dit kn(a/o)ppen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]