Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
d98josu skrev:Med bilen avstängd. Tryck ner gasen fullt 5-10 gånger. Om någon av pedalernas givare har dålig signal funkar inte cruise av säkerhetsskäl. Den skall ju kopplad ur om man bromsar eller kopplar.
Om det inte hjälper med 10 st "pedal pumping", öka till 15 st :lol: .

Allvarligt. Om broms- eller kopplingspedalens givare ligger utanför toleransen ges felkod i fönstret (Motorsystem Service Erfordras)
Gaspedalens potentiometrar fungerar nog eftersom bilen går att köra :P .
av conZair
Jag hade problemet på min Xc90 -05'a att drivknutsdamasken på höger framhjul va trasig. Då kom det fett på pedalgivaren som styr farthållaren. Så i vissa lägen så hade jag samma fel som du beskriver, farthållaren startade inte över huvud taget. Sedan nästa gång när jag startade bilen så fungerade det igen... Ingen felkod fanns lagrad när de läste av det på verkstad
Användarvisningsbild
av Vojje
fett på pedalgivaren som styr farthållaren.
Kan det vara ABS-givaren du menar som läser på tandhjulet.
Problem där borde ge felkod. Systemet upptäcker ju ett fel och stänger av farthållaren. Då borde det också bli felkod.
Men konstigare saker har ju hänt :o .
av conZair
Är säker på att de sa pedalgivaren, men sedan om han menade någe annat vet jag inte :)
Hade bilen inne på en annan verkstad innan bara för att läsa felkoder i ett annat problem, och då fanns de ingenting som tydde på att det var fel på farthållaten.

Sedan när bilen var inne på rep hos Bilia, så förklarade han varför farthållaren var trasig, och är ganska så säker på att han inte såg någon felkod på det heller...
Användarvisningsbild
av Vojje
Knepigt med pedalgivarna. Fick felkod från bromsgivaren av och till.
Verkstaden mäter upp den, inget fel, säger de. Däremot finns ett programvarupaket som tillåter att givaren
ligger utanför tolerans i 10 sek istället för 0.5 sek. Problemet är att i paketet finns mjukvara som, har det visat sig,
förstör gasspjället :( . Ingen mjukvara, säger jag, men efter felsökningen har jag aldrig återfått felkoden i alla fall :D .

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]