Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:MM-spjällen finns med både vit & gul etikett.
MM-spjällen med vit etikett är dom sämsta.
MM-spjällen med gul etikett är förbättrade
Aha, så om jag ska byta mitt vita MM, så ska jag se till att det monteras ett gult dito?
Vojje skrev:
Aha, så om jag ska byta mitt vita MM, så ska jag se till att det monteras ett gult dito?
Ja, det är den bästa lösningen som är möjlig då det tyvärr inte går att sätta dit ett Bosch.
av TomasL
Vojje skrev:
Yes, det är det bästa. Spjäll med gul etikett + laddning av ny mjukvara.
Har idag fått en felkodsavläsning. Resultat av den är att tänspole 1 o 2 indikerar.
Frågade mecken hur det kommer sig att den hackar bara när den är kall? Vet inte svarar han.
Vi byter dom till och börja med och sen får vi se.....2.200:- ville dom ha ink. arbete ?
Användarvisningsbild
av Vojje
Problembil skrev:Har idag fått en felkodsavläsning. Resultat av den är att tänspole 1 o 2 indikerar.
Frågade mecken hur det kommer sig att den hackar bara när den är kall? Vet inte svarar han.
Vi byter dom till och börja med och sen får vi se.....2.200:- ville dom ha ink. arbete ?
Det var billigt, tycker jag :P . Kan inte vara en aukt.volvoverkstad, eller?

SlimShady och TomasL, tack för info. Alltid bra att ligga steget före och ha lite fakta inför ev. verkstadsbesök.

Tycker ni att Atech2 är ett fullgott alternativ :?:
av TomasL
Detta börjar väl kanske bli lite OT nu men....
Har läst om lite folk som haft problem med just Atech2.
Spjällen dom har fått har till en början fungerat bra. Efter ett tag har även dessa givit upp.
Atech2 lämnar ju garanti men dom har då varit väldigt svåra att nå om man överhuvudtaget får tag på dom.
Men jag har också läst att dom renoverade spjällen fungerar bra. Det blir ju helt klart billigare.
av TomasL
Problembil skrev:Vi byter dom till och börja med och sen får vi se.....2.200:- ville dom ha ink. arbete ?
Tycker inte heller att det priset låter så farligt får att vara på verkstad. Tändspolarna ligger väl på ca 800kr /st.
Sen är det ju absolut inget svårt jobb så det finns ju pengar att spara om man byter dom själv.
Tomsat:736:-st. för tändspolarna,så det blir ungefär 800:- för jobbet,han räknade på ca:1 timma.
Förstår oxå att man kan spara på att göra det själv,men ibland så vet inte min vänster tumme vad den högra sysslar med.Så min fråga:Är det komplicerat :oops:
Sen funderar jag på att va snål och köpa från skroten? Halva priset.....är det bra?

Vojje:Nä ingen Volvo utan en bra privat meck,har väl inte senaste tekniken men gör ett bra jobb och är inte alttför kostsam.
av TomasL
Jobbet görs på knappt 20min om man inte har bråttom.
Jag hade nog inte köpt tändspolarna på skroten.
Skruvat.se tar t.ex 540:- /st. Vet dock inte om det är Bosch original.
(Har du dessutom inte handlat på Skruvat tidigare så får du 100:- rabatt)

Har man dock tummen på fel ställe 8) så är det ju bra att verkstäder finns.
Lossa röret som går över motorn eller gör som jag o skit i det. 6 eller 8 torx för att lossa kåpan. Är röret inte borta så får du knixa lite. Men det går. Lossa tändspole med två skruv och skifta. Det klarar du även om du har båda tummarna i samma hand.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]