Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Vi börjar med din spontanmecks teori.
turbon *sväljer* inte olja. Den behöver INGEN olja ifrån insugsluften.
Oljan finns endast där för den följt med vevhusventilationen. Den är ingenting vi vill ha i insugsluften.

Så var det, det här med vad slangarna gör..
En kopplar ihop blocket med toppen. All vevhusvent som skapas kan flöda fritt mellan topp och block i den slangen. Oavsett hur mycket olja så går den bara upp och ned. Andra slangen släpper ut renade oljegaser. Följden av att förväxla blir att släppa ut orenade gaser till turbon.

Du säger att den nya oljeavskiljaren inte är likadan.
Det betyder att du får ta och titta i den då för att se vilket uttag som går till vad. Jag kan inte berätta för dej vilken fälla du har och hur den är skapt. Det får man kontrollera när man monterar. Det är montörens jobb.
Det uttaget som inte går via renaren ska gå uppåt och det uttaget som går via renaren ska gå till turbon.

Du är den enda som vet om bilen tog olja innan du åtgärdade venten eller inte. Tar den mer eller mindre idag?
Istället för att titta på fläckar på backen kan du ställa under nån skål. Hur stor fläck olja gör på betong eller grus är förvillande.
Om 1,5 liter olja kom ut ur intercoolern på 100 mil så bör din bil vara fruktansvärt kladdig inunder efter några hundra mil.
Är den det? Du försöker ju utröna vart oljan tar vägen. Läcker den ut via intercoolern eller går den in i motorn internt?
Hur ser stiften ut? Hur luktar avgaserna? Luktar dom bränd olja? Troligen tydligast lukt precis efter kallstart.

27000 mil går inte heller obemärkt förbi, inte heller alla åren då tätningarna både slits och torkar. 16år är ingen liten tid.
Jag garanterar att bilen tar olja i ventiltätningarna, i cylindrarna och i vevhusventilationen.
Sen är frågan bara vad som slukar mest. Ju otätare bilen är i cylindrarna ju mer vevhusventilationsgaser blir det, vilket skapar mer flöde och sämre rening. Vilket blir att det går åt mer olja. Som jag skrivit innan. Den biten kommer du aldrig ifrån.
Det verkar vara så att vi satt slangarna som sitter uppe på oljefällan tvärt om. Nu har vi satt den till turbon till den inre och den yttre till övre motorn. Verkar funka. Men det kommer ut rester (tror) ur ic lite då och då. När kan man förvänta sig att dom stora resterna är slut?
Hur många mil typ?

En annan fråga.

Har fått höras om att det ska finnas en liten samlings kärl/burk/tank som tillhör ic. Som ska samla upp en del oljedimma, rester från turbon och som man ska kunna tömma.
Stämmer det?

MVH /K
av *pettson*
Blixzen skrev:Det verkar vara så att vi satt slangarna som sitter uppe på oljefällan tvärt om. Nu har vi satt den till turbon till den inre och den yttre till övre motorn. Verkar funka. Men det kommer ut rester (tror) ur ic lite då och då. När kan man förvänta sig att dom stora resterna är slut?
Hur många mil typ?

En annan fråga.

Har fått höras om att det ska finnas en liten samlings kärl/burk/tank som tillhör ic. Som ska samla upp en del oljedimma, rester från turbon och som man ska kunna tömma.
Stämmer det?

MVH /K
Gå ut och öppna huven rent fysiskt. Kan vara en ovan zon ioförsej, men tangentbordet håller sej varmt en stund till.
Är det mörkt så tar du en ficklampa. Titta på luftrören, för dom vet jag att du identifierat, Följ dom med en hand och med blicken, från turbon, vilken du också identifierat tidigare, och rita på ett papper vartefter, hela vägen till insuget. Se om du hittar någon mystisk tank som går att tömma. Svårare är det inte att se om det ligger nån substans i påståendet. Återkom gärna med dina upptäckter.
Tanken med oljefällan är lite som en cyklonrenare. In i sidan med en vinkel som gör att man får rotation på gaserna, och ut i mitten uppåt. Här finns en diskussion om det och bilder på en uppsågad oljefälla. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32043 Med det borde du kunna lista ut vilket som är ut på din burk.

Annars får du väl prova vevhusvent modell folkrace tillfälligt. Lossa slangen från anslutningen före turbon och stick ner den i en flaska. Det får inte bli tätt, om slangen passar exakt i flaskan får du göra några hål vid sidan av så gaserna kommer ut. Anslutningen före turbon måste däremot pluggas, annars får du tjuvluft där.
Kör så ett tag och se hur mycket olja det blir i flaskan. Kommer det fortfarande i IC'n är det tätningarna i turbon som är skrot.
Tjenare!

Nyreggad medlem och nybliven Volvoägare!
Jag försökte hitta en tråd som passade för mig, det här var den enda som nämnde turbo.. Hoppas det blir rätt.

Jag har som sagt köpt mig en Volvo och det är en V70 T5 årsmodell 2005.
Det är min första turbobil och jag är inte helt hundra på hur jag skall behandla den.

Jag undrar om jag måste låta turbon varva ner innan jag stänger av bilen när jag har kört vanligt, eller är det bara när jag låder turbon ladda en större del av körningen? Hur länge är en rimlig tid för nedvarvning?

Hoppas jag gjorde mig förstådd! Tacksam för svar!
WcAnkaN skrev:Tjenare!

Nyreggad medlem och nybliven Volvoägare!
Jag försökte hitta en tråd som passade för mig, det här var den enda som nämnde turbo.. Hoppas det blir rätt.

Jag har som sagt köpt mig en Volvo och det är en V70 T5 årsmodell 2005.
Det är min första turbobil och jag är inte helt hundra på hur jag skall behandla den.

Jag undrar om jag måste låta turbon varva ner innan jag stänger av bilen när jag har kört vanligt, eller är det bara när jag låder turbon ladda en större del av körningen? Hur länge är en rimlig tid för nedvarvning?

Hoppas jag gjorde mig förstådd! Tacksam för svar!
Har du kört på högt varv och stannat bör du låta motorn gå på tomgång några minuter innan du stänger av. Du skall absolut inte, som en del gör, gasa till precis innan dom stänger av motorn. Har man kört normalt lugnt och fint är det bara att stänga av när du parkerar bilen.

Mvh GK

P.S. Sen om du tänker efter så kanske inte rubriken på denna tråd är den bästa för din fråga utan du borde nog ha skapat en ny tråd.
Nästa elbil från Volvo?

3 års fri laddning hemma i samband med priva[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]

Silikon fungerar.

Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta att[…]