NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
På tal om partikelfilter, hur ofta regenereras det? Har haft bilen i snart ett år och har inte fått något meddelande. Måste det stå på displayen att regenerering pågår? Har kört långa sträckor ett antal gånger. Bilen går mycket bra i övrigt, så filtret är nog rätt "rent"
av PaS83
CrossFireX skrev:På tal om partikelfilter, hur ofta regenereras det? Har haft bilen i snart ett år och har inte fått något meddelande. Måste det stå på displayen att regenerering pågår? Har kört långa sträckor ett antal gånger. Bilen går mycket bra i övrigt, så filtret är nog rätt "rent"

Regenerering visas inte i displayen.

Här finns en tråd med lite läsvärd info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=333911
av CrossFireX
Tackar för det :) Så om jag kör en längre sträcka med varm motor sätts regenerering igång? Bra i så fall då jag kör korta sträckor varje dag, kör långt då och då.
av Isol
CrossFireX skrev:Tackar för det :) Så om jag kör en längre sträcka med varm motor sätts regenerering igång? Bra i så fall då jag kör korta sträckor varje dag, kör långt då och då.
Ja man måste få till långresor ibland annars sotar det igen. om du har förbrukningen uppe i displayen nästa gång du kör motorväg en längre sträcka så kommer du märka om regenereringen startar. Min går förbrukningen upp från 5-6 l/10mil till 8 l/10 mil.
av razor
Kör Peugeot 307 1,6 HDi till vardags, och har hört mig för hos två olika peugeutverkstäder, och ingen av dom säger sig rengöra filtret. "Det går inte ens att ta isär" hävdade en verkstad. Antingen byter även dom filter precis som Volvo, eller så vill dom inte öppet erkänna att dom faktiskt tvättar filtret. Förmodar att även dom har som rekomendation uppifrån att byta.
En fristående verkstad som jag anlitat senast brukar bara tvätta iaf. Dom verkar också kunna ta isär det omöjliga filtret...
Additiv fylldes på nu senast av samma verkstad vid 16000 mil. Filterbyte/tvätt vid 18000.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan inte Volvos rekommendationer bero på att de vill ha "både hängslen och livrem". Om en bil körs korta sträckor så behövs service på filtret oftare än om bilen körs längre sträckor. Alltså sätter man serviceintervallen för de sämsta förhållanderna. Jag tror det är samma sak med det extra oljebytet på flexifuelbilarna. Om bilen körs långa sträckor skulle inte det behövas. Men Volvo går efter de bilar som har sämsta förhållanderna.
av Fartblind
Är det någon som vet om det går att få tag på information gällande partikelfilter vad gäller additiv?
Visst man kan ju fråga Volvo men jag har stött på att det är mycket förvirring som gäller kring just detta.
vad är det som bestämmer om ett filter ska ha additiv eller inte? *förvirrad*
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?