Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av inkognito
Högtrycksvakten löser nog före, och slår av systemet
av Tobbe740
inkognito skrev:Högtrycksvakten löser nog före, och slår av systemet
Ja det är säkert första steget men systemet har aldrig slagit av varma dagar i köer & när jag söker på nätet på detta verkar trasig kondensorfläkt betyda snar död för systemet varma dagar.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Blir lite konfunderad, har du du elfläkt eller höfläkt på din bil? Har för mig att det blev elfläkt runt -92, kan dock vara helt ute och cykla nu, men har du elfläkt skall nog den sköta även AC fläktandet.
Användarvisningsbild
av päpplet
Du har en tempgivare i övre högra hörnet på kylaren. Följ kablarna från den framåt så har du säkert en tom kontakt i andra änden. Som det skrevs tidigare så är det inte ovanligt att dom skär/rostar ihop då dom sitter rätt utsatt så den är säkert bortplockad.

Bilden är visserligen på en 88a men jag har svårt att tro att det ska skilja på en 92a. 1990 har samma fläkt på samma ställe
av Pxu
En -92 har väl som enda fläkt en stor elfläkt bakom kylaren? Och i höger nederkant på kondensorn framtill ska det sitta 3 kontakter som är med och ska styra fläkten när trycket i ac-systemet stiger, har sett en tråd i somras om vilka kontakter som styr vad :)
av Tobbe740
tompathepilot skrev:Blir lite konfunderad, har du du elfläkt eller höfläkt på din bil? Har för mig att det blev elfläkt runt -92, kan dock vara helt ute och cykla nu, men har du elfläkt skall nog den sköta även AC fläktandet.
Det är nog en elfläkt. Jag skall dubbelkolla detta i helgen.

Tack för hjälpen!
av inkognito
Så länge man kör, och har farten som kyler, klarar man sig, men på tomgång, och kökörning, så kommer det bli för högt tryck ganska snabbt, om det är varmt ute.
av Tobbe740
Pxu skrev:En -92 har väl som enda fläkt en stor elfläkt bakom kylaren? Och i höger nederkant på kondensorn framtill ska det sitta 3 kontakter som är med och ska styra fläkten när trycket i ac-systemet stiger, har sett en tråd i somras om vilka kontakter som styr vad :)
Pxu Du har alldeles rätt. Det är en elfläkt och de tre kontakterna sitter där de skall. Om jag förstått rätt är det så även på nyare Volvo att En elfläkt sköter kylningen av både motor & ac kylare.

En sak jag också läst är att det 92 tydligen kom en s.k. tropikkylare. Jag vet ej om det var standard rakt över eller om det bara såldes i s.k. varma länder men det kanske ngn annan vet.

Tack för all hjälp!

Mvh Tobbe
av inkognito
jag har dubbla höfläkt o elfläkt
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.