Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mickeba skrev:Hej,

Köpte en V70 i maj och nu i oktober var det dags för första besiktningen. Var och gjorde det idag och fick då reda på att dragkroken inte var besiktigad så den stod inte med i reg-beviset (hade helt missat att kolla det). Tydligen är det inte nödvändigt att besikta dragkroken om den är monterad när bilen levereras för första gången, han surrade om någon EU-bestämmelse.

Borde inte bilförsäljaren ha upplyst mig om det? Eller skulle jag själv ha upptäckt det? Hade ju inte en tanke på det när jag köpte bilen...

Spelar det någon roll att det inte står med? Är det vanligt att den inte står med?
Börjar med ett förtydligande:
Det som den som besiktade din bil avsåg är att: På en fabriksny bil kan fabrikanten montera en "dragkrok". Då står den med i i registreringsbeviset från början. En sådan bil som säljs och levereras med ett demonterbart drag, kommer det endast att står "kula" (som på alla andra med fast kula) på.
Övriga bilar, där draget monteras av en återförsäljare eller annan person måste besiktas inom fyra veckor efter montering.

Att draget inte finns med i reg.beviset kan bero på flera orsaker. Vanligast är miss av detta vid leverans, dock rätt ovanligt!
Har du köpt bilen av en MRF-ansluten handlare kan du vända dig dit och kräva avgiften för registreringsbesiktningen (det gjordes väl en sådan vid besiktningen?).
Som alltid är det läge att granska fordonet man köper. Kolla upp ev. skatteskuld, utebliven service, kamremsbyte, körförbud osv! Kort sagt, historik och fakta på fordonet!

Står draget inte med i registreringsbeviset, kan det bli reducerad ersättning vid en ev. olycka..
- Det är som vid andra förändringar av fordonet (effekt, däck & fälg osv.). Stämmer inte registrerad uppgift, kan försäkringsbolaget knorra den dagen du vill ha ut ersättning
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]