Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
För tillfället har jag ingen felkod. Jag har haft DEM006 tidigare. Men har i början av oktober på Bilias rekommendation uppgraderat mjukvaran för DEM, det fanns en kampanj pga att toleransområdet för pumpen var för snävt. Efter det inga koder.

Dock har jag fått en kommentar av en annan Bilia-verkstad än ovan att de ifrågasatt fyrhjulsdriften, ej underbyggt med felkoder utan mekens bedömning. Den var att med bilen på lyft så sa han fyrhjulsdrift ur funktion. Hur han kom till det resultatet redovisades inte. Sedan tog han ut bilen och körde den på regnvåt asfalt och säger att han bara fick framhjulsspinn, om det är onormalt eller inte vet inte jag.

Jag tog därefter hem bilen och körde den på en blöt slåttervall med drivning bak vid snabba kopplingssläpp och bredställ, inga missar någon gång. Jag backade även in en stor husvagn i en hall för vinterförvaring uppför en brant grässlänt utan tillstymmelse till slirning.

Jag kan dock inte skaka av mig misstanken att pumpen kanske sjunger på sista versen och funderar på att byta den av ren hederlighet när jag nu ska sälja bilen. Men har alltså inte kunnat konstatera felfunktion utan har bara en muntlig kommentar.
av JOS
Jag håller just nu på med min, började med att lyfta av kontakten till pumpen.. I den var det fullt med olja, det droppade ur kontakten när jag vände den ner.. Något gör att det hamnar olja i min kontroll enhet, alltså måste det läcka förbi tryckgivaren eller ventilen under kontrollenheten. Har just beställt en packningssats som volvo säljer. Hoppas det är rätt o-ringar i den. Sen återstår att se om det var oljan i kontakten eller om pumpen verkligen är trasig. ?:-/
av Roggym
Om någon är intresserad av en styrbox beg komplett med med tryckgivare och styrtrycksgivaren så har jag en över från mina felsökningar
Har den på annons på blocket pris 4500 men allt går att diskutera

Passar haldex genII

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]