Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hur många köper inte sin XC90 för att använda den till samma sak som en Ford S-Max, Volkswagen Sharan och liknande 7-sitsiga bilar? Bara för att man vill ha en lite snyggare bil än godtyckligt tråkig minibuss innebär ju inte det att man automatiskt flänger runt med släp i snöstorm.

Köp en 2WD om det passar för dina behov. Att du eventuellt kommer få lite hjulspinn ett par gånger om året - hur mycket spelar det roll egentligen? Du sparar 1dl per mil i förbrukning också.
Användarvisningsbild
av jimDK
Vi behöver 7 platser, och har övervägt att importera en 2WD xc90 från USA(dom har altid haft 2wd möjlighet). För att undvika de problem som finns med 4wd och soppaforbruk etc.
Bra ide tyckar jag. finns inga andra Volvo med 7 (anständiga) platser.
av llesrof
Rellac skrev:Bor du i stan och kör i stan och mellan städer etc så tror jag att du kommer klara dig finfint utan awd. En fwd måste ju skilja lite i vikt också antar jag, så du kommer ju spara pengar på soppaförbrukningen under hela sommarperioden iaf, när awd ändå inte används. (Undantaget hård terrängkörning naturligtvis)
Av egen erfarenhet vet jag att det är inne i stan och samhällena man behöver AWD eftersom snöröjningsbudgeten verkar vara spräckt redan när första rimfrosten kommer. På de enda ställena där man kan parkera ligger det alltid en snövall med djupa hjulspår och man har inte en suck att parkera där med en vanlig bil. Lyckas man ändå parkera där så kommer man garanterat inte loss. Vid korsningar och stopp brukar det vara glashalt och man står där med spinnande framhjul. Antispinn och sånt gör ofta att det bara låter mer, men man kommer lika förbannat inte ur fläcken, speciellt om det är lite motlut. När jag fastnade på Konsums parkering fär några år sedan och fick backa för att ta sats, lovade jag mig själv att nästa bil skulle driva på alla fyra. Dubbdäck kan väl underlätta men det är inte alla som vill köra med dubbdäck.

Och det där med låsbara diffar och sånt... det är fortfarande SUV:ar (stadsjeepar) jag pratar om, inte terrängbilar. Det är nog få personer som skulle stå ut att ha en renodlad terrängbil till vardags om det inte är någon svindyr och komfortabel brittisk sak :D
av XCPatrik
Har själv en XC90 2WD och har bara märkt av det en gång. Skulle köra ut ur en korsning när hjulen spann lite; var på vårkanten och gruset efter vintern låg kvar. Men då kör jag inte så mycket på vischan mitt i vintern...
av mikebike
XCPatrik skrev: Men då kör jag inte så mycket på vischan mitt i vintern...
Vischan?

Jag tycker de största framkomlighetsproblemen är på gatan här utanför!

Bild
av Lövet
Man kan också skaffa sig en :wink:

Bild
av mikebike
andreas_lofgren skrev:Man kan också skaffa sig en
Jag har en sån (fast med orange handtag), men det är betydligt roligare att använda ratt + gaspedal. :D

Det är inte heller populärt att stanna på den enkelriktade gatan och börja skotta för att kunna fickparkera 10 minuter senare.
Bland det roligaste som finns är att stå i köksfönstret och titta på alla misslyckade fickparkeringsförsök vintertid. :wink:

Nästa bil blir antagligen inte en SUV, men definitivt fyrhjulsdriven.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Man kan också skaffa sig en :wink:

Bild
Den är ett bra kompliment till AWD. När man skottat fram en ledig parkering med hjkälp av snöskyffeln så kan man ge sig fan på att det kommer någon fascist och snor platsen för en innan man fått in bilen där. Bättre med högre markfrigång och AWD då så att man kan parkera utan att skotta.
Vischan?

Jag tycker de största framkomlighetsproblemen är på gatan här utanför!
Det där är dagens sanning. Snöröjningen verkar ju vara avskaffad inom tätbebyggt område sedan många år tillbaka. Här i byn hade vi tidvis mest snö i landet och förmodligen sämst snöröjning också.
av Mikael G
Som många redan sagt så känns det i lite epa att köpa en XC90 som FWD.

Jag skulle vilja veta hur mycket priset skiljer vid inköp med kontra utan AWD. Jag misstänker att en FWD kommer att vara iskall som beg vid försäljning. Många köpare kommer att dra fram samtliga argument mot som redans listats i tråden och pruta järnet eller vid för hög prissättning från början inte ringa alls.
av Lövet
Jag är inte helt övertygad att det blir så svårt. Många köper XC90 för att den är sjusitsig och kan inte bry sig mindre om vilka hjul som driver. Men priset kommer förstås säkert ligga lite lägre än AWD modellerna.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]