Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att när kamremmens uppspänning via vattenpumpen, släpper. Då hamnar topp och block i otakt. Det är ingen frigång och därmed tar förmodligen ventiler i kolvarna. Det händer att det klarar sej, men OFTAST klarar det sej inte. Man kröker ventiler och spräcker ev styrningar.
*pettson* skrev:För att när kamremmens uppspänning via vattenpumpen, släpper. Då hamnar topp och block i otakt. Det är ingen frigång och därmed tar förmodligen ventiler i kolvarna. Det händer att det klarar sej, men OFTAST klarar det sej inte. Man kröker ventiler och spräcker ev styrningar.

Ja ok, då vet jag ju vad jag har att vänta mig iaf.

Tackar så mkt för alla tankar och ideér.

Återkommer när dom har fallit..

Hade gött
Skaffa dig en reparationshandbok en verktygssatts och hugg in.
Allt son sitter under huven är ditskruvat och det betyder att det går att skruva bort och tillbaks om man är noga med att documentera vad man gör och är renlig så bruka det funka.
*pettson* skrev:Dom och dom.. Börja med att öppna huven och ta bort kamremskåpan? Det lär visa mer.
Tjena har nu kollat igenom bilen och vattenpumpen är kaputt och lika så kamremmen. Dock så har jag fått höra att toppen inte behöver va skit. Då personen jag pratade med sa att när bilen är automatväxlad så går inte motorn med runt vid kamrems haveri.

Stämmer det? jag själv är osäker.
Björteturbo skrev:
*pettson* skrev:Dom och dom.. Börja med att öppna huven och ta bort kamremskåpan? Det lär visa mer.
Tjena har nu kollat igenom bilen och vattenpumpen är kaputt och lika så kamremmen. Dock så har jag fått höra att toppen inte behöver va skit. Då personen jag pratade med sa att när bilen är automatväxlad så går inte motorn med runt vid kamrems haveri.

Stämmer det? jag själv är osäker.

Då så är det bara att be till gud och sedan lämna teologistadiet och vilket jag starkt rekomenderar lyfta på toppen och kolla...
Att våta är bättre än att tro
av *pettson*
Finns ett billigt sätt att få veta.
På med en ny vattenpump, på med en ny rem. Starta. Går den som tänkt, dvs normalt på alla cylindrar, så sluta inte med aftonbönen. Går den inte som tänkt så är det renoveringsdags.
*pettson* skrev:Finns ett billigt sätt att få veta.
På med en ny vattenpump, på med en ny rem. Starta. Går den som tänkt, dvs normalt på alla cylindrar, så sluta inte med aftonbönen. Går den inte som tänkt så är det renoveringsdags.
Skulle du rekommendera mig att lyfta toppen oavsett det jag hörde?

M.V.H Björn
av *pettson*
Om det är renovering av toppen eller inte beror INTE på om det är en automat eller inte.
Det beror på hur väl du skött dina aftonböner. Det är nämligen samma chans att det klarat sej om det är manuell automat, med eller utan aftonböner..
MEN DET HÄNDER! och en rem kostar inte multum, inte en pump heller. På så sätt får du veta på ett enkelt sätt.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]