Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Stämmer bra det att det är vid 18000 mil kamremmen byts på den jag har, serviceintervallerna ändrades iom faceliften 05. Finns dock några få 05:or med gamla serviceintervallerna men min hör inte dit. :)

I Norge så rekommenderas byte av vattenpump men Volvo i Sverige gör det inte, har pratat med 6 Volvoverkstäder nu och alla menar att byte av vattenpumpen vid dessa mil inte behövs men görs om kunden propsar på det. Det finns inte ens ett bytesintervall på vattenpumpen.
Jag kommer mest troligt skippa byta av den då det känns ganska onödigt. :)
Bosa skrev:Stämmer bra det att det är vid 18000 mil kamremmen byts på den jag har, serviceintervallerna ändrades iom faceliften 05. Finns dock några få 05:or med gamla serviceintervallerna men min hör inte dit. :)

I Norge så rekommenderas byte av vattenpump men Volvo i Sverige gör det inte, har pratat med 6 Volvoverkstäder nu och alla menar att byte av vattenpumpen vid dessa mil inte behövs men görs om kunden propsar på det. Det finns inte ens ett bytesintervall på vattenpumpen.
Jag kommer mest troligt skippa byta av den då det känns ganska onödigt. :)
:roll: Dette stemmer ikke,har i dag ringt 3 forskjellige verksteder anng vannpumpe og kamremsbyt!!,Men de har alle sagt at denne blir sjekket for slark slitasje og lekkasje,men i de fleste tilfeller blir denne INTE byttet ut,da den skal normalt sett holde lenger, som de svarte!! :mrgreen: :-)-) Har selv skiftet kamremmen på min s60 ved ca 120.000km da bilen runder 10 år i 2012!!Så jeg ligger godt an og har skiftet i god tid før fristen!! :lol: Fikk til svar på min mod kamrem skiftes ved 160.000km eller ved 10 års drift,og da blir ikke vannpumpen byttet uetn videre!!
Bosa skrev:Det var väldigt vad du tar i då. Återgav bara vad flera av Volvoverkstäderna talade om för mig.
1500kr för byte av vattenpump i sammband med kamremsbyte?
Vad kostar ett pumpbyte utan kamrem?
Även om det rör sig om 1500kr så är det billigt för att slippa svordommarna när pumpen ger upp om 1000mil;)
Trotts allt så har du en vattenpump som slitits in med övriga delar i 18000mil. När man byter delar så påverkas de gamla, ibland så mkt att de pajjar. Så om du sparar in 1500kr så riskerar du verkligen att få en mkt större utgift en annan månad.
Mitt råd är att byta pumpen oavsett vad Volvo säger och så kör du tryggt i 18 000 mil till.
Användarvisningsbild
av Bosa
Men om nu Volvo själva menar att jag inte behöver byta vattenpumpen vid denna service utan att man istället byter den vid 36000 mil, ska jag då inte kunna lita på vad Volvos egna verkstäder säger?
Är det fler delar jag ska nojja över som kan gå sönder, generator, ac-pump och liknande kanske. Antar att det är endel av det som skruvas bort inför kamremsbyte som ska bort även för dessa delar. ;)
Jag går på Volvos rekommendationer.
Märkligt att ingen ens reagerat på trådens syfte, nämligen att i det här fallet är det hugget som stucket kostnadsmässigt mellan en auktoriserad Volvoverkstad och en Mekonomenverkstad.
av monza
Vattenpumpen håller. Den har ju bevisligen hållit i 18000 mil. Hur vet man att det inte är ett måndagsexemplar som monteras isf den som uppenbarligen funkar utmärkt! Men visst, allt kan gå sönder! Även nya saker. Annars är det tex bara att byta toppen varje gång du byter tändstift, för det kan ju ha skapats försvagningar i toppen när man lossade de gamla tändstiften... :roll:

Mekonomen har ökat sina priser något rejält de senaste åren. Volvo lr Mekonomen, är fifty-fifty. MECA-verkstäderna/reservdelar håller ff lägre priser.

Mvh
Jag hade valt Volvo framför Mekonomen alla dagar i veckan, tycker Mekonomen spårat ur rejält prismässigt. De har tidigare positionerat sig som relativt billiga men är verkligen inte det. Och om priserna ligger så nära varandra är det inget att snacka om - Volvoverkstaden.
JAg skulle fortfarande byta vattenpump. Har då aldrig läst i nått forum att någon vattenpump gett upp... Varför byta pumpen?. När man nu är där o gräver så kan du lika gärna byta. Går pumpen nu sönder så kostar det mer att byta än om du gör det nu.
Vattenpumpen ska hålla till rembyte nr 2.
Man gör som man vill självklart, men iallafall för mig var det ett enkelt beslut att byta vattenpumpen.. Precis lika självklart att byta kopplingen när urtrampningslagret gav upp.
Användarvisningsbild
av Bosa
greeeken skrev:JAg skulle fortfarande byta vattenpump. Har då aldrig läst i nått forum att någon vattenpump gett upp... Varför byta pumpen?. När man nu är där o gräver så kan du lika gärna byta. Går pumpen nu sönder så kostar det mer att byta än om du gör det nu.
Vattenpumpen ska hålla till rembyte nr 2.
Man gör som man vill självklart, men iallafall för mig var det ett enkelt beslut att byta vattenpumpen.. Precis lika självklart att byta kopplingen när urtrampningslagret gav upp.
Liknelsen mellan vattenpump och koppling känns som att den haltar ganska rejält, är en viss skillnad i arbete att ta sig till kopplingen mot att ta sig till vattenpumpen, tror det skiljer 3,5 timme i arbetstid.

Hur som helst så är inte byte av vattenpump en stor kostnad även utanför kamremsbytet och när Volvo själva tycker att den inte behöver bytas så ser jag ingen anledning till att byta den av gammal vana. Har ju skett en hel del sen 240:ns tid.

För övrigt har jag bytt en vattenpump i hela mitt liv och det var på en 745:a som gått över 30000 mil. Då har jag kört närmare 80000 mil varav 24500 mil med V40:n utan vattenpumpsbyte. Den har idag gått över 30000 mil utan några problem med vattenpumpen. :)
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]