Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Tack för alla svar!

Här är en bild tagen på den övre motorhållaren :

Bild

Vad jag förstår så är det en ganska stor spricka i gummit här? Detta borde betyda att denna behöver bytas.

Frågan är du om den undre, hur reder man ut om den behöver bytas? Måste man kanske ta in den till en verkstad för att få det kollat?
av snowman
Vad säger ni? Stämmer det att det är en spricka i gummit eller ska det se ut på det viset? Tänkte jag skulle beställa en ny del denna veckan annars. Hade ju varit bra också om man kunde fastställa om den undre kudden också behöver bytas men det är kanske bara ett verkstadsbesök som gäller för det?
Användarvisningsbild
av lilleman
Det övre fästet är kasst det undre kollar du lättast om du lyfter upp bilen
och skruvar bort dem 2- bultarna där undre är fäst i motorn då märks det direkt om gummit har släppt.
Kan hända att det sitter ett plast skydd undertill som måste skruvas bort.Du förstår nog vad jag menar
när du tittar undertill inget svårt jobb alls att byta övre o undre fästena :)
Det grejar du lätt 8) det underlättar ju väldigt om du kan låna en billyft. :)

Mvh/Roger :D
av snowman
Super, då ska jag ta o beställa den övre motor bussningen.

Jag var på verkstad idag och fick nya däck monterade och då passade jag på att fråga om han kunde kontrollera den undre motorkudden. Han sa direkt att det är nästan alltid bara den övre bussningen som går sönder, dessutom är det ganska vanligt problem. Så det slutade med att han endast kollade på den bustning som jag redan konstaterat behöver bytas.

Stämmer detta? Finns det någon risk med att bara byta den övre om den undre kudden också är kass?

Får passa på att beställa en V70N reparations handbok också, såg att man kunde få en för 220 kr på nätet med frakt :). Behövs det någon särskilt nyckel för detta jobb? Kanske moment nyckel?
Användarvisningsbild
av lilleman
Den övre ska dras med moment dem fyra bultarna som håller fästet i toppen skall dras 50 nm bulten genom bussningen 80nm :)

av snowman
lilleman skrev:Den övre ska dras med moment dem fyra bultarna som håller fästet i toppen skall dras 50 nm bulten genom bussningen 80nm :)

Aha där ser man, har precis beställt reparationshandboken för V70 men inte fått den än. Jag frågade däremot reservdels folket på Volvo och de sa att ingen moment nyckel behövs utan man drar åt bultarna så hårt man kan?

Kanske dags att införskaffa en momentnyckel ändå? Några förslag på rimligt nyckel till okay pris?

Behöver man något annats? Ex torx eller något liknande?
Användarvisningsbild
av lilleman
Jag brukar inte heller dra dessa med moment men ska det vara enligt boken så ska man dra moment :lol:
Det behövs en torx till plastkåpan över tändspolarna tror det är t25 eller t30 inte helt säker länge sen ja
var rotade där :) Har du en hylsnyckel sats och blocknycklar så klarar du dig :)

Mvh/Roger :)
av snowman
Aha, jepp jag har hylsnyckel och blocknyckel satsa, torks har jag dock inte så de får jag införskaffa då. Tack för all hjälp!

Såg att Biltema tog 500 kr för en momentnyckel, de e väll max vad jag kan tänka mig betala för en men man är alltid lite skeptisk till biltema även om mina blocknycklar från dem fungerar bra.
av snowman
Tja!

Du har jag nyss bytat övre motor bustning ute på parkeringen. Det var precis att jag han innan det blev mörkt.

Först börja jag med att skruva av den långa plastkåpan uppe på motorn men märkte ganska snart att det svarta plaströret som går tvärs över motorn måste låssas på något vis. Jag lossar två skruvar som håller fast röret i motorn vilket gör att jag kan "benda" bort röret tillräckligt för att skruva av skruvarna.

Jag lyckas även få av 3 av de skruvar som håller den övre bustningen men nu börjar problemet. Plastkåpen på toppen av motorn måste bort för att få av bustningen och det jobbiga är att slangklämman som håller den tjocka röret sitter på ett sådant vis att man inte kan komma till att skruva på den .

Efter många om och men så lyckas jag få av slangklämman med en fast nyckel. Efter detta var gjort så var det genast mycket lättare att få av allt annat. Man fick dock även låssa den vänstra plastkåpan på motorn för att få av den långa kåpan.

Nu är allt på plats igen.

Hjälpte det då? Ja lite gjorde det men det finns fortfarande ett ryck. Nu antar jag att bilen ska rycka till om man ex kör i 1an eller 2an och helt plötsligt trycker på gasen. Men även om man kör i 1an och 2an så kan man märka att bilen rycker till om man hastigt släpper gasen.

Jag vet ju att min förra S70 var också lite ryckig i de låga växlarna men jag upplevde inte att den ryckte till vid växling.

I detta fallet så släpper jag gasen ganska hastight samtidigt som jag trycker ner kopplingen, d.v.s så man gör när man växlar och detta kan skapa ett ryck lite då och då.

Kanske är det på sin plats att köra till en handlare och prova en lika dan V70 för att se hur den uppför sig.

Annars får man säga till verkstaden att hissa upp bilen kontrollera om även den undre behöver bytas och behöver den det så får jag lägga de pengarna som de vill ha för detta. Misstänker att det är rätt klöddigt om man inte har en hiss.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]