Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
PETKAS(underteckand själv) PÅSTÅR ATT MAN KOMMER HAR SÖNDER UNDEREDET OM DU LYFTER MED GARAGEDOMKRAFT PÅ DOM STÄLLERNA SOM ÄR AVSEDDA FÖR ORIGINAL DOMKRAFT,innan ni kommenterar så rekommenderar jag att ni läser f.r.o.m första inlägget o inte bara det sista. :evil:
Senast redigerad av 2 petkas, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
petkas skrev:PETKAS PÅSTÅR ATT MAN KOMMER HAR SÖNDER UNDEREDET OM DU LYFTER MED GARAGEDOMKRAFT PÅ DOM STÄLLERNA SOM ÄR AVSEDDA FÖR ORIGINAL DOMKRAFT,innan ni kommeterar så rekommenderar jag att ni läser f.r.o.m första inlägget o inte bara det sista. :evil:
Jag ber om ursäkt men jag lyckas inte riktigt läsa in det du nu säger i dina tidigare inlägg. Jag skapade tråden så jag har läst varje inlägg både en och två gånger.

/Martin
Användarvisningsbild
av petkas
MartinS skrev:Hej,

Jag inser att jag måste byta ut min lilla garagedomkraft till en något större nu när jag har en XC60. Jag har kikat på en som har en lyfthöjd på 495mm, det borde väl räcka? Någon som har några ideér kring detta?

Mvh
Martin
det här var det första inlägget o det handlar ju om garagedomkraft. :-O)
Användarvisningsbild
av MartinS
petkas skrev:
MartinS skrev:Hej,

Jag inser att jag måste byta ut min lilla garagedomkraft till en något större nu när jag har en XC60. Jag har kikat på en som har en lyfthöjd på 495mm, det borde väl räcka? Någon som har några ideér kring detta?

Mvh
Martin
det här var det första inlägget o det handlar ju om garagedomkraft. :-O)

Ja, och mikebike påstår att man skall använda samma fästen för garagedomkraften... Jag säger inte att någon har rätt eller fel, då hade jag inte frågat. Däremot är svaren från er båda motstidiga och det var det jag ifrågasatte.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag antar att det bästa sättet att få reda på detta är att gå till en volvo-verkstad och be dem peka ut lämpliga platser.

Frågan är om man inte skulle ha en klistrad tråd om detta med lyftpunkter på diverse volvomodeller, eftersom det inte står ett ord om detta i manualen till många bilar.
petkas skrev:[...]MAN KOMMER HAR SÖNDER UNDEREDET OM DU LYFTER MED GARAGEDOMKRAFT PÅ DOM STÄLLERNA SOM ÄR AVSEDDA FÖR ORIGINAL DOMKRAFT [...]
Märkligt att det inte finns ett ord om varning för detta i min manual.
av mikebike
StringerBell skrev:
petkas skrev:[...]MAN KOMMER HAR SÖNDER UNDEREDET OM DU LYFTER MED GARAGEDOMKRAFT PÅ DOM STÄLLERNA SOM ÄR AVSEDDA FÖR ORIGINAL DOMKRAFT [...]
Märkligt att det inte finns ett ord om varning för detta i min manual.
I manualen står det väl att man skall använda originaldomkraften?
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikebike skrev:
StringerBell skrev: Märkligt att det inte finns ett ord om varning för detta i min manual.
I manualen står det väl att man skall använda originaldomkraften?
Det står "Använd originaldomkraften endast vid hjulbyte." Underförstått att ägaren kan ha andra behov. Jag skulle tro att den som inte har några bilkunskaper i övrigt, men läser manualen samvetsgrant, lyfter i lyftpunkterna och inte tänker på att de är anpassade (bara) efter originaldomkraften. Med tanke på alla trivialiteter man varnar för i övrigt i manualen misstänker jag att det inte är så väldigt ofta folk lyfter sönder sina bilar på lyftpunkterna med andra lyftdon. Bara en misstanke.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tittade i bruksanvisningen till min XC70. Där finns både anvisningar för hur man använder bilens egen domkraft, samt var man ska lyfta om man lyfter med något annat.
av svensen
StringerBell skrev: Det står "Använd originaldomkraften endast vid hjulbyte." Underförstått att ägaren kan ha andra behov. Jag skulle tro att den som inte har några bilkunskaper i övrigt, men läser manualen samvetsgrant, lyfter i lyftpunkterna och inte tänker på att de är anpassade (bara) efter originaldomkraften. Med tanke på alla trivialiteter man varnar för i övrigt i manualen misstänker jag att det inte är så väldigt ofta folk lyfter sönder sina bilar på lyftpunkterna med andra lyftdon. Bara en misstanke.
Fra manualen til XC60:

«Raising the car

If the car is raised with a workshop jack; position the jack against the front edge on the engine's subframe.
Do not damage the splashguard under the engine. Ensure that the workshop jack is positioned so that the car cannot slide off the jack.
Always use axle stands or similar.
If you raise the car using a two-pillar workshop lift, ensure that the front and rear lift arms are fixed under the lifting points on the door sill. See preceding illustration.»

Så hvor er så «the front edge on the engine's subframe»?

Sven
av JE Jr
Använder man en domkraft nmed en "krona" är det ju vettigt att lägga något emellan som sprider ut krafterna lite, annars antar jag det är lätt att göra sönder lyftpunkterna.

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]