Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
Är du säker på att tempmätaren i instrumentet visar rätt?
//Björn
av rd350
Med tillgång till Volvos "systemtester" kan du kolla motortemp och starta kylfläkt på hel o halvfart. Grön/orange kabel och gul/brun går från styrenhet till fläktrelä, kolla dessa.
av LECA
Hejsan,

Jag har nu verifierat att fläkten startade när jag kopplade ur temgivaren.
Har också varit och fått bilen diagnostiserad - inte ett fel.
Efter detta körde jag en sväng så att motorn blev ordentligt varm så tempmätaren ställde sig alldeles intill rött.
Därefter läste mekanikern av temperaturen på motorblock, övre och nedre kylaranslutningar samt kylaren.
Mätningarna visade mellan 97-99 grader celcius - fläkten borde alltså ha startat.

Enligt Meckonomen sidor så finns det även (förutom tempgivaren) en termokontakt som reservdel till just denna bil
- är det någon som vet var denna sitter placerad?
- kan en felaktig sådan "lura" styrenheten så att denna inte skickar "startsignal" till kylreläet?

//Leif
av rd350
Finns ingen termokontakt på 960....Säker på att kylaren är frisk? (igensatt) Motorn ska ganska högt i temp innan fläkten startar, andra steget har jag för mig kommer vid 102-103 grader nånting.
av LECA
Hejsan,

Ny kylare är nu monterad (spolade ur motor och värmepaket) men tyvärr finns samma beteende som tidigare -
motorn tenderar att gå varm och kylfläkten startar aldrig.
En sak har dock framkommit som kanske gör att någon på forumet kan ha en teori.
För en vecka sedan fick vi igång ACn, rengjorde en koppling vid kompressorn och tömde/fyllde på köldmedel.
I samband med påfyllning av köldmedel så hade vi motor och AC igång och då plötsligt startade fläkten!
Framför kylaren sitter tydligen ACn's kondensor som har en egen tempgivare och då denna tyckte det
blivit för varm så startade fläkten - däremot aldrig när ACn är avstängd.
Någon som blir klok på detta? (Och ja, jag har återigen bytt tempgivaren vid termostathuset)

//Leif
av rd350
Ac.n har en "pressostat" som startar fläkten vid ett visst tryck. Så den går inte på värmen i sig. Nu kommer jag inte ihåg vad som skrivits tidigare i tråden men har du varit och kollat den verkliga motortempen och tempen som motorstyrenheten uppfattar att motorn har? Kan ju vara problem med kablarna mellan styrenhet och tempgivare eller för all del styrenheten. Har ej så många fler tips att ge dig, har skruvat en hel del på dessa bilar i yrket och då har sådana problem nästan alltid berott på tempgivare elller relä. En dålig toppackning kan också ställa till det men då brukar det vara lite anorlunda symtom.
Har du mätt upp alla inblandade kablar med multimeter för att säkerställa att dom är OK?

Mvh GK
av LECA
Hej och tack för era svar,

Jag har tagit för givet att kablaget mellan tempgivare och styrenhet är ok eftersom fläkten startar då kontakten vid tempgivaren tas isär.
(Styrenheten känner ju av att den inte får relevanta mätdata från tempgivaren)
Men men, det är väl som vanligt, det som tas för givet döljer ofta problemet -dags att ringa ut kablarna mao.

//Leif
av LECA
Vid närmare eftertanke vill jag istället testa kablarna mellan kylrelä och styrenhet.
Om jag fattat det rätt så är det styrenheten som sitter nere till höger (innanför kåpan) på främre passagerarsidan.
På denna sitter det anlutet ett kontaktdon med miljoner kablar!
Enligt schemat så ska kablarna från kylreläet gå till stift 7 resp 22 på denna (4/46 A-sidan)
Någon som vet hur stiftlayouten för detta kontaktdon ser ut?

//Leif

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.