Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Avseende trafikskolebilar så har/hade BMW Sverige ett intressant avtal med Trafikskolorna. Köpte bilskolan en BMW så ingick fritt kopplingsbyte när man bytte in gamla bilen. Därmed så fanns det ingen anledning att värdera en körskolebil sämre än en motsvarande bil med samma år/mil. Är nu inte säker på att detta "erbjudande" fortfarande gäller, det var min bilskolelärare som berättade och det är ju närmare 20 år sen... :shock:
... poängen jag ville komma fram till var att jag tycker Volvo/generalagenten bör ta ett utökat ansvar för denna typ av bilar när de säljs till slutkund.
Kan nog tänka mig att köpa en sån bil till bra pris. Har de gått så hårt på en sån kurs? skulle oxå tänka mig en körskolebil, de går ju knappast hårt, endast ett kopplingsbyte sen är det ju bara att köra. Jag är mer skeptiskt till leasingbilar, man har ju sett hur marknadschefen på mitt förra jobb behandlade sina bilar.
Om inte pengar är något problem kan du ju själv försöka köra så att du sliter ut däcken på sex mils körning. För det var vad som gick åt, när jag senast var på en sådan kurs. Varje kursdag kördes det tre mil, och däcken höll två dagar. Då märker du att man får ta i rätt bra.

Dessutom fick de sina törnar, bilarna, när någon rammade en kon, en annan fick in konen i hjulhuset (där den städade av innerskärm, ABS-kablage och vad som nu gick att riva löst), en gick upp på två hjul i en kurva och körde i samband med det över bankanten, en gick av banan där väjningsprovet gjordes på vattenbegjuten bana och bilen kanade sedan i sidled ute i det blöta gräset, där det till sist tog stopp i någon håla (fast farten hade sjunkit tillräckligt för att den inte skulle välta då).
Roligast var hon som fick panik när hon skulle göra en väjningsövning och stampade på bromsen. Fast då var hon så uppskrämd att hon fattade inte att det var gasen förrän efter femtioelva piruetter, med motorn gående mot varvtalsstoppet hela tiden, ut på gräset vid sidan om slutet av långa rakan på Mantorp. När bilen, en 744 Turbo Intercooler, till sist stannade berodde det enbart på att den gick ner i en håla, så ett bakhjul hamnade i luften. Den gick fortfarande på fullgas. Men då kom tjejen till sans och lyfte på foten.
nä usch sådana bilar skall man akta sej för precis som gamla polis häckar och postbilar :D
angående körskole bilar så borras det rätt så friskt genom golv och torpedvägg och instrumentbrädan får lite plast detaljer avsågade pga dubbelkomnandot så det är lite no no på dom med
Guligan skrev:Är nu inte säker på att detta "erbjudande" fortfarande gäller, det var min bilskolelärare som berättade och det är ju närmare 20 år sen... :shock:
BMW har dessvärre inte kvar detta längre, tyvärr då man behöver byta efter 5000 mil och oftast svänghjulet också.

På VW, där de håller längre, är det gratis på körskolebilar.

Det blev väl för dyrt för BMW.

Jag skulle säga att en körskolebil förmodligen körts lugnare än andra bilar totat sett.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]