Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
apersson850 skrev:Ni som har haft era XC ett tag - har ni någon slags tumregel för vid vilka tillfällen det är bäst att ha DSTC full aktivt respektive när det är bättre att reducera dess inverkan? Koppla bort helt kan man ju inte nu, men det går ju att ta bort antispinnfunktionen.

När det är så halt att DSTC stryper motoreffekten när du tex behöver "ladda" lite extra tex innan en backe så brukar jag koppla ur den Då har jag oftast haft släp bakom
Tänkvärt kan vara att när DSTC stryper effekten det är då den släpper runt om mao riktigt halt

Eller när du skall starta på ett udda/halt/svårt ställe tex start i backe och du inte vill att DSTC skall strypa motoreffekten utan vill kunna gasa dig ur situationen med spinnande hjul

//Goose
av kottskrapa
kave skrev:Min bil har bättre framkomlighet än Subar Forester, Jeep Grand Cherokee etc. Mycket beror på att de bilarna inte har någon form av diffbromsfunktion.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=31740

Fast vad det gäller Jeepen i alla fall så låser man mittdiffen på lågväxeln vilket du inte kan göra med XC70 och där har man en bra fördel, sen finns det diffbromsar att välja till till bakaxeln.
Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Ni som har haft era XC ett tag - har ni någon slags tumregel för vid vilka tillfällen det är bäst att ha DSTC full aktivt respektive när det är bättre att reducera dess inverkan? Koppla bort helt kan man ju inte nu, men det går ju att ta bort antispinnfunktionen.
Tumregeln är sladd. Annars påverkas framkomligheten enbart negativt av att koppla ur dstc. Diffbromsverkan på resp axel blir mycket sämre utan, alt om den upphör helt.
I ex djup snö, sand etc så driver det på mycket bättre med dstc aktivt. Jag har en youtube film där det illustreras:
http://m.youtube.com/#/profile?user=kav ... iew=videos
Användarvisningsbild
av kave
kottskrapa skrev:

Fast vad det gäller Jeepen i alla fall så låser man mittdiffen på lågväxeln vilket du inte kan göra med XC70 och där har man en bra fördel, sen finns det diffbromsar att välja till till bakaxeln.
Detta gäller enbart dyraste modellerna. På Laredo finns inga diffbromsar. En bekant fastnade i 35cm snö på vår gårdsplan där jag körde cirklar runt med xc70n. Den stod och spann med ett framhjul och ett bakhjul.
Användarvisningsbild
av apersson850
Intressant. En del av det ni skriver trodde jag också, men en del är i alla fall stick i stäv mot exempelvis vad Volvo själva säger.

De påstår nämligen att diffbromsandet (det som i min gamla 850 kallas TRACS) är oförändrat av om DSTC är i normalt eller reducerat läge.
De påstår också att det är i just de lägen som kave funnit DSTC vara bra som man har nytta av att koppla ur det, alltså för att kunna tugga sig fram i lös sand och liknande.

Verkar vara svårt att hitta en tumregel.

Anledningen till att jag frågade är att igår försökte jag köra uppför en backe med gräs på. Det gick bra tills ett framhjul ställde sig mot en 20 cm hög tuva. Då tog det stopp, när det andra framhjulet fick för lite tryck. Gasade jag mer kvävde antispinn motorn. Men med reducerat DSTC och mer gaspådrag fick bakhjulen tillräckligt med kraft för att trycka bilen över tuvan, och sen gick det att fortsätta.

Själv har jag fått uppfattningen att DSTC ska vara fullt inkopplat när det är väldigt lite friktion, exempelvis på lerig mark eller på is och packad snö. Då finns det så lite grepp att det gäller att vara rädd om det man har.
Omvänt skulle det kunna vara bättre att koppla bort antispinn när det finns en hel del grepp, men inte under alla hjul och/eller det går rejält tungt, exempelvis på grund av att något hjul står emot en tuva eller nere i en håla, och man dessutom kanske har släp också. Men jag har ju inte haft min bil över någon vinter än, så det här är mer köksbordsfilosofi än grundat på erfarenheter.

Rent tekniskt har en XC70 alltså diffbroms på båda axlarna, men av fattigmansversion, alltså med färdbromsen som håller nere farten på det hjul som snurrar vildast. Sen kan man få uppfattningen att Haldexkopplingen låses fullt ut när man trycker in HDC, men det står inte rent ut någonstans, så jag vet inte riktigt om det är sant. Men vad menar de (Volvo) annars med att man också har nytta av det när man ska dra upp en båttrailer?
Användarvisningsbild
av kave
Menar du att motorn dog? Eller menar du att den stod och spann? Har du ett stort hinder på ett framhjul ex så kan det ju vara så att diffbromsandet helt enkelt inte räcker. Normalt försöker man med mer fart över hindret eller att gunga loss bilen.
Jag har manuell låda, kan va så att dstc fungerar olika beroende på växellåda.
Vad gället djup mjuk sand kan de väl ha rätt, om man har däck med väldigt djupt mönstet med stor skovelverkan.
Testa din bil uppför riktigt brant så lär du väl komma fram till vad som fungerar bäst. Inte alltid har de som skriver instruktionsboken allt klart för sig.
Hill descent har jag aldrig märkt någon nytta med. Du har ju abs bromsar aktiva oavsett som kommer bromsa samtliga hjul optimalt nedför utan atan låsning.
Jag tror manualen menar att dåliga förare kan använda hdc även uppför för att på ett enkelt sätt få lagom gas. Många gasar ju alldeles för mycket, eller för iite.
Kom ihåg att lägga in boxerlina i bilen inför vintern, jag drog loss ett antal bilar i vinter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så länge antispinn var aktivt (normalläge) dog motorn när jag gasade tillräckligt för att komma upp.
När jag kopplade ur antispinn (DSTC SPORT) och gasade på ordentligt tuggade den sig över tuvan.
Alltså var diffbromsverkan tillräcklig bara det fanns ett stort nog moment att fördela över hjulen.

Den nytta med HDC som jag har märkt är främst att gaspådraget blir mindre känsligt, varvid det blir lättare att finmanövrera med släp och så. Det jag är oklar över är om det även påverkar framkomligheten, genom att exempelvis trycka i Haldexen allt vad det går oavsettt om det slirar eller ej. Det vore ju en vettig funktion, om den faktiskt gör så, eftersom det är mycket bättre om man kan hindra hjulen från att börja spinna, än att försöka fånga in dem när de väl har satt igång att slira. Men om det är så vet jag inte. Det vore knappast till någon nackdel heller, för även om en bil "knyter sig" med låst förhållande mellan fram- och bakaxel, om man svänger tvärt, så fungerar ju HDC bara i lägena 1 och R, och då går det inte fort ändå. Dessutom är det troligt att greppet är mindre än vanligt när man använder sig at HDC.
Men det är kanske just precisionsmanövreringen som manualen syftar på.

Annars är väl tanken med HDC att man vid körning utför ska kunna sitta och ägna sig åt att styra på rätt ställe och inte behöva hålla rätt på bromsen också. Så beskrevs det åtminstone av Land Rover, när HDC kom hos dem först. Land Roverförarna klagade på att det gick för fort när HDC höll sitt inprogrammerade tempo, så på nyare Land Rover kan man ställa in önskad fart mellan 4 och 16 km/h, eller nåt sånt. Men en XC70 är ju inte lämplig att köra över stock och sten ändå, den är för ömtålig undertill för att landa med karosseriet i sten och skit, så där är en sån inställningsmöjlighet knappast nödvändig.

Jag har en kusin som har en S80 2,5T AWD, och han säger också (liksom instruktionsboken) att kommer han ut i lös snö eller liknande, då måste han koppla ur STC/DSTC, annars kvävs motorn och han kommer ingen vart.

Bogserlinan har jag redan lagt i... :)
Användarvisningsbild
av kave
Det låter inte riktigt att den ska kväva bilen så att motorn dör. Min tillåter en del hjulspinn även med dstc aktivt. Kanske har det blivit mindre "sportigt" iom MY12.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menar inte att motorn stannar. Jag menar bara att motorns effekt dras ner så att det blir för lite effekt för att orka driva bilen framåt, när problemet egentligen inte är att det är dåligt grepp, utan att det krävs mycket effektuttag för att få tillräckligt moment på de hjul som faktiskt har bra fäste, därför att det går väldigt tungt. Som i en brant uppförsbacke.
Så snart det blir ordentligt ojämnt lider ju en fyrhjulsdriven personbil av att den inte har tillräckligt lång fjädringsväg, så några hjul får för dåligt tryck mot marken, eftersom huvuddelen av bilens vikt ligger på några andra hjul. Av det lilla jag hittills har hunnit vara med om verkar det vara det som är besvärligast för bilen att klara av. Så länge bara alla fyra hjulen ligger någorlunda bra på marken, alltså när marken är hyfsat plan, verkar den ha mycket bra framkomlighet.
Användarvisningsbild
av AWWD
kave skrev:Kom ihåg att lägga in boxerlina i bilen inför vintern, jag drog loss ett antal bilar i vinter.
Lite OT, men måste få slå ett slag för en så kallad ryckstropp. Används mycket av de som "leker" med riktiga terrängbilar och behöver dra upp varandra titt som tätt. Principen är som ett gummiband som kan dras ut till ca 1,5 ggr längden. Koppla på och dra iväg med full gas en bit, gummibandseffekten förhindrar dels "rycket" som både skadar infästnings punkterna eller drar av linan, men inte minst så får du ett jäkla (mjukt) moment när "gummibandet" drar ihop sig och drar upp den fastkörde ur det värsta surhål.

Naturligtvis dyrare än en vanlig bogserlina, men helt klart värd sitt pris, dels för att den skonar bilarna men mest för att den är så effektiv för lossdragning.

Så här ser den ut;
http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=ryckstropp-2

och så här funkar den;

/awwd
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]