zamberg skrev:hej igen!helt rätt-det är nåt fel som är trasigt,och jag kan inte hitta det.har nollställt felkoder hågra gånger och den som återkommer är 1-2-1 alltså lmm,som inte ens finns på bilen.kan du förklara för mig,är du snäll, vad betyder den här koden på min kärra utan lmm????
ja,fläkten går efter varje avstängning av motor,som i morse,när motorn hann inte ens nå arbetstemperatur enligt tempmätare.
har tagit bort kontakt från tempgivare på termostathuset-då gick motorn ännu sämre,och fläkten drog i gång på direkten.
har testat insprutningssystem lite,jag har klämt returslangen med svetstång med motor på tomgång,då gick motorn något sämre.
blandning är riktig fet,det stinker oförbränd soppa på tomgång..börjar bli riktig lack på kärran..
Det var ju det här med all vital information för att lösa ett problem. ALLT som inte är normalt är vital information. Hellre för mycket än för lite alltså.
Att fläkten gick är nåt jag fick fråga efter, nåt du inte berättat. Det är en mycket vital sak som inte är normalt.
Men visst kan jag berätta området var problemet finns. Det EXAKTA problemet kan endast du ta reda på för det är praktiska övningar, inte teori som här över nätet.
Kod 1–2–1
Om tryckgivarsignalen är lägre än 350 mbar när tändningen är påslagen eller är lägre än 107 mbar när motorn är igång eller är högre än 987 mbar vid motorbromsning sätts felkod 1–2–1.
Integratorn ställs i mittläge med spärrad adaption.
Möjliga problem...
-Spänningsledningen kortsluten till jord.
-Signalledningen kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på spänningsledning eller signalledning.
-Defekt vakuumslang mellan tryckgivare och insugningsrör.
-Defekt tryckgivare.
-Avbrott på tryckgivarens jordledning.
Symtom som förekommer enligt nedan.
Svårstartad eller startar ej.
Eftergång av elkylfläkt.
Ojämn tomgång.