Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Summerar vi det hela så har du ett fel på din bil, som inte normalt sett kan hända och som inte heller existerar eftersom du redan kontrollerat allt som bilen klagar på i kodväg?
För min egen del har jag nog en helt annan syn på problematiken..

Vi skippar koden 5-1-2 den uppkommer eftersom bilen går så otroligt fett. Den är inte nån problemorsak.
Dom andra två koderna berättar desto mera.

Går kylfläkten på bilen när du stänger av den?
hej igen!helt rätt-det är nåt fel som är trasigt,och jag kan inte hitta det.har nollställt felkoder hågra gånger och den som återkommer är 1-2-1 alltså lmm,som inte ens finns på bilen.kan du förklara för mig,är du snäll, vad betyder den här koden på min kärra utan lmm????
ja,fläkten går efter varje avstängning av motor,som i morse,när motorn hann inte ens nå arbetstemperatur enligt tempmätare.
har tagit bort kontakt från tempgivare på termostathuset-då gick motorn ännu sämre,och fläkten drog i gång på direkten.
har testat insprutningssystem lite,jag har klämt returslangen med svetstång med motor på tomgång,då gick motorn något sämre.
blandning är riktig fet,det stinker oförbränd soppa på tomgång..börjar bli riktig lack på kärran..
av *pettson*
zamberg skrev:hej igen!helt rätt-det är nåt fel som är trasigt,och jag kan inte hitta det.har nollställt felkoder hågra gånger och den som återkommer är 1-2-1 alltså lmm,som inte ens finns på bilen.kan du förklara för mig,är du snäll, vad betyder den här koden på min kärra utan lmm????
ja,fläkten går efter varje avstängning av motor,som i morse,när motorn hann inte ens nå arbetstemperatur enligt tempmätare.
har tagit bort kontakt från tempgivare på termostathuset-då gick motorn ännu sämre,och fläkten drog i gång på direkten.
har testat insprutningssystem lite,jag har klämt returslangen med svetstång med motor på tomgång,då gick motorn något sämre.
blandning är riktig fet,det stinker oförbränd soppa på tomgång..börjar bli riktig lack på kärran..
Det var ju det här med all vital information för att lösa ett problem. ALLT som inte är normalt är vital information. Hellre för mycket än för lite alltså.
Att fläkten gick är nåt jag fick fråga efter, nåt du inte berättat. Det är en mycket vital sak som inte är normalt.
Men visst kan jag berätta området var problemet finns. Det EXAKTA problemet kan endast du ta reda på för det är praktiska övningar, inte teori som här över nätet.

Kod 1–2–1
Om tryckgivarsignalen är lägre än 350 mbar när tändningen är påslagen eller är lägre än 107 mbar när motorn är igång eller är högre än 987 mbar vid motorbromsning sätts felkod 1–2–1.
Integratorn ställs i mittläge med spärrad adaption.

Möjliga problem...
-Spänningsledningen kortsluten till jord.
-Signalledningen kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på spänningsledning eller signalledning.
-Defekt vakuumslang mellan tryckgivare och insugningsrör.
-Defekt tryckgivare.
-Avbrott på tryckgivarens jordledning.

Symtom som förekommer enligt nedan.
Svårstartad eller startar ej.
Eftergång av elkylfläkt.
Ojämn tomgång.
Hej pettson! Inte för å giddra,men jag har nämnt ett par gånger att gången går i gång..
Men nu har jag en riktig amatör fråga- var sitter tryckgivare,jag minns inte att det satt nån givare på insprutningsrälsen..
Tack för snabba å professionella svar!!!B-)
av *pettson*
zamberg skrev:Hej pettson! Inte för å giddra,men jag har nämnt ett par gånger att gången går i gång..
Men nu har jag en riktig amatör fråga- var sitter tryckgivare,jag minns inte att det satt nån givare på insprutningsrälsen..
Tack för snabba å professionella svar!!!B-)
Du finner den på relähyllan över kylaren. Den bör vara ansluten med en slang till insuget.
För att kunna ha lyft av insuget måste du ha lossat den slangen och ev slangar till en egr omvandlare (om du har egr).
Hej! Jag har en identisk bil. Exakt dom symtom du beskriver hade jag när jag vid felsökning frivilligt kopplade bort map-sensorn (som sitter monterad exakt där pettson beskrev) Kontakt och vacumslang bortkopplad, motorn dog direkt vid första startförsöket sedan rullande och dålig tomgång. Termostatfläkten startade direkt och gick några minuter efter det att jag stängt av motorn. Vacumslangen går egentligen rakt fram från map till insug, omöjlig att missa. Kontakten på undersidan av map-sensorn.

Mvh, Lasse

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]