Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
På min XC60 visade färddatorn 10.8 vid senaste tankningen, exakt uträkning vid pumpen efter tankningen resulterade i 10.7, det tycker jag är imponerande bra!

/Mrtin
av Steff 99
MartinS skrev:På min XC60 visade färddatorn 10.8 vid senaste tankningen, exakt uträkning vid pumpen efter tankningen resulterade i 10.7, det tycker jag är imponerande bra!

/Mrtin
Det verkar som om det är dieslarna som konsekvent visar för lite, ca 1 dl/mil, 15-20%
Senast redigerad av 1 Steff 99, redigerad totalt 0 gånger.
av acr32
Steff 99 skrev:
MartinS skrev:På min XC60 visade färddatorn 10.8 vid senaste tankningen, exakt uträkning vid pumpen efter tankningen resulterade i 10.7, det tycker jag är imponerande bra!

/Mrtin
Det verkar som om det är dieslarna som konskvet visar för lite, ca 1 dl/mil, 15-20%
Matte verkar inte vara din starka sida, eller? :wink:
MartinS som du citerar här ovanför, har en diff på 1 cl/mil eller knappa 1%.
av Steff 99
acr32 skrev:
Steff 99 skrev:

/Mrtin
Det verkar som om det är dieslarna som konsekvent visar för lite, ca 1 dl/mil, 15-20%
Min matte är det inget fel på..."Martin S" har en T6:a ,tror dom gillar bensin :wink:
Om du läser från början så ser du att det jag som startade tråden ...och därför hänvisar jag återigen till dieseln...där har du den felmarginalen
av riha
Steff 99 skrev:Nu var det motorväg eller motorled hela vägen, ca 110kmh jämn fart, utan de sista 2 km till bensinstationen.
Så vi kan avskriva att det var olika typer av körförhållande, mer stabil fart går nog inte att få under de sista 150 km.
Jo, men jämn fart betyder inte jämn väg. Motorväg är lömskare än vad man tror, först och främst så drar bilen mer i 110 km/h än vid lägre hastigheter/vägar. Sen så märks minsta lilla uppför-/nerförlutning på motorvägen på förbrukningen mycket mer än på vägar i lägre hastighet också.

Så att hålla jämn hastighet (ed ex.vis med hastighetskontrollen på) är ingen säkerhet för jämn förbrukning.
av riha
I min signatur så har jag länk till "min" sida på spritmonitor, där försöker jag numera att logga tankningar och körningar, de första fick jag inte med info från färddatorn.
För att först verka någorlunda exakt så sista tankningen skena den iväg en del igen mellan verklig förbrukning och färddatorn.
av acr32
Steff 99 skrev:
acr32 skrev:
Steff 99 skrev: Det verkar som om det är dieslarna som konsekvent visar för lite, ca 1 dl/mil, 15-20%
Min matte är det inget fel på..."Martin S" har en T6:a ,tror dom gillar bensin :wink:
Om du läser från början så ser du att det jag som startade tråden ...och därför hänvisar jag återigen till dieseln...där har du den felmarginalen
Ok, läste om och läste rätt nu... :oops:
Däremot måste jag säga att jag är imponerad av min XC60 (D5) förbrukning. Den snittar drygt 0,8 blandat och i sommras med 1800 kg husvagn bakom, så blev förbrukningen efter 250 mil 1.15l/mil (uppmätt vid pump), helt otroligt bra enligt mig! :D
Min färdator verkar faktiskt stämma väldigt bra mot den verkliga förbrukningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jag har varit kritisk på färddatorns exakthet, igår när jag hade ca 45km kvar hem tände sig lampan för att bränslet var på väg att ta slut , samtidigt säger färddator att det återstår 100km till tom tank.
Jag ansåg att detta inte skulle vara några problem att komma hem.
När jag kört ytterligare 25 km sa färddatorn att det återstod 20km till tom tank efter ytterligare 5 km (30km totalt)så stod det --- till tom tank
När jag tankade efter 45 km så fick jag i 69 liter.
Vad jag kan konstatera är... kör inte långt innan ni tankar, att det skulle återstå 100 km stämmer inte, nu skall jag också säga att jag hade haft jämn hastighet under de sista ca 150km så därför borde färddatorn räknat ut rätt...eller är det så som jag sagt tidigare ..färddatorn sitter där enbart för att alla andra märken har en .
Skumt det där, när min börjar varna stämmer det väldans exakt, min XC70 sade 80 km tll tom tank i förra vecka, jag kunde mycket riktigt köra 8 mil till innan sista pluppen släcktes i grafen och displayen visade --, när jag rullade in på macken fick jag i 70.1 liter. Då höll jag ungefär samma tempo sista 10 milen.

Jag har gjort så många ggr och det verkar alltid träffa exakt. Även när jag kör med släpet bakom.

Enda gången det kan bli lustigt är om jag tex kör släp och så kopplar av det sista milen, då kommer man ju lite längre än datorn först interpolerat fram men det brukar justera in sig rätt snabbt sista milen till macken.
Användarvisningsbild
av XC60D3
riha skrev: Jo, men jämn fart betyder inte jämn väg. Motorväg är lömskare än vad man tror, först och främst så drar bilen mer i 110 km/h än vid lägre hastigheter/vägar. Sen så märks minsta lilla uppför-/nerförlutning på motorvägen på förbrukningen mycket mer än på vägar i lägre hastighet också.

Så att hålla jämn hastighet (ed ex.vis med hastighetskontrollen på) är ingen säkerhet för jämn förbrukning.

Kan bara hålla med. Jag har en liten uppförsbacke (motorvägsavfart till annan motorväg). Det skiljer i princip alltid 2 km i kvarvarande distans till tom tank mellan före backen och direkt efter.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]