- mån 24 apr 2006, 22:49
Frigge skrev:Har sett otaliga rapporter från Volvo om skador som följd av Etanol körning med ICKE anpassad bil.
Finns de offetligt? Och vad för sorts skador?
Har även pratat med motorrenoveringsfirmor om detta o dom håller med om skadorna som kan bli.
Om man kör okonverterat på för hög inblandning så teoretiskt Ja.
Vad har du själv för erfarenhet mer än just din bil ?? Vad gör just dig till en sån expert som kan ge andra mer eller mindre löften om att det inte kommer hända ngt om dom blandar etanol i sina bilar.
Enligt första tråden i denna topic undrade trådskaparen om det gick att blandtanka en 960. Och eftersom jag själv har en sådan som jag testat detta på anser jag att jag kan ge ett svar på vad min bil klarade. Sen har jag kontakt med flertalet andra 960 och S/V90ägare som har likadana erfarenheter som jag haft. Vem har sagt att jag är en expert? Jag vidarebefodrar bara den kunskap jag samlat på mej.....
Väntar fortfarande på svaret varför en anpassad etanolbil har dessa förändringar i bla förbränningsrummet ?, för skojs skull ??.
Ja det gör jag med. Har inte sett en enda vettig förklaring på varför biltillverkarna gjort de förändringar de gjort. Har till och med hört Ford-folk säga att de kanske har tagit i lite för mycket då det inte finns några belägg.....
Du nämnde oxå att en bil som går för snålt kan få dessa fel. Vad gör då en ICKE anpassad bil som går på etanol ?
Helt riktigt att jag nämnde att en bensinbil som går för snålt kan uppvisa samma fel/skador. Men faktum kvarstår. Har du en bil med ett hyffsat modernt motorstyrsystem (som i det här fallet jag tolkar som att trådskaparen har en 960 med Motronic 1.8 ) så kan styrboxen kompensera för det lägre energiinnehållet med hjälp av lambdasonden. Jag vet av egen erfarenhet att styrboxen inte har så vida toleranser att den tillåter korrigering för drift på enbart E85 i okonverterat skick, men den "hänger med" upp till 63%, därutöver går bilen snålt. Sen finns det tyska bilar som faktiskt, tro det eller ej klarar av att köras på enbart E85 då främst Opel och VW från sent 80-tal och tidigt 90-tal.
Jo,den går för snålt eftersom en riktig Flexifuel har helt andra insprutare som ger mer bränsle,större hål i insprutarna helt enkelt !
Vilket innebär att om du byter till större spridare så kan du köra din bil på E85. Däremot får du ingen flexifuel pga att de större spridarna ger för fet blandning om du skulle köra på bensin. Du får helt enkelt en enbränslebil (precis som den var innan fast på E85 istället :) )
//David

. Men frågan är ju om det är värt det idag när E85 är så pass dyrt :?: . Man måste räkna med att bensin förbrukning vanligtvis ökar med ca 30 % med E85.
- By RonnieLkpg