Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
LaRy skrev: En dum fråga från en som inte plockat ned hjullager m.m. och därför inte vet hur grejerna sitter ihop. Om jag nu måste lossa så att jag kan pensla på fett på splinsen, är det ett lika stort jobb som att byta hjullager, eller kan jag komma undan på något enklare sätt.

Det borde räcka med att du lossar dom 2 muttrarna jag markerat med röda pilar, Tänk på att du måste använda mothåll annars vrider du sönder gummitätningen.
När drivaxelskruven är lossad bör du kunna trycka in drivaxeln i centrumet på bromsskivan för att komma åt och fetta splinesen i hålet med en pensel, Du behöver inte dra ut drivaxeln helt.
Var försiktig så att den inre drivknuten vid växellådan inte glider isär och separerar.
Du måste lossa det såhär för att komma åt att fetta splinesen, Att använda något krypande smörjmedel funkar inte.
Volvo tar runt 750 spänn för att fetta båda sidorna

Bild
av III
Intressant. Har nu bytt till ovan nämnd bult (båda sidor) och det verkar vara löst. Inget klickande på den efterföljande provturen. Tack för snabba och bra svar. Hoppas nu inte detta ljud återkommer vilket någon säger att det gör. Blir väl att demontera och fetta in i så fall. Ser med spänning fram emot framtiden och klickandet. Är infettning en permanent lösning eller måste det också göras om efter en tid?
Användarvisningsbild
av Magnus308
III skrev: Är infettning en permanent lösning eller måste det också göras om efter en tid?
Som jag förstått det har flera Volvo verkstäder slutat limma splinesen och fettar dom istället så lösningen verkar vara permanent.
Mina klickade rejält och fettades för över ett år sedan och dom har varit tysta hela tiden.
av lennart lundberg
Hej!

Fick mina drivaxlar infettade juni 2010 med deras Det. Nr: 1161408, ser ut som grafitfett.
Knäppet har varit tyst nu i 1500 mil.
Limning av axel/axlar har man gått ifrån. Det för med sig en merkostnad vid byte av framhjulslager/drivaxel fram över för bilägaren.

Lennart
Användarvisningsbild
av gooose
Den bulten fungerar men kolla bara så att den inte är längre än den bulten du tar bort för då kan den "trycka" ut drivaxeln ur knuten
Sedan så gör gummibussningen att fukt och vatten stannar kvar innaför bulten och kan leda till att axeln rostar fast i navet i stället
XC 90 med denna bult till drivaxlarna brukar det bli fastrostade drivaxlar i lagret inte alls ovanligt
Denna bult kom till åm 2006 på XC90

/Goose
Användarvisningsbild
av Erico
Magnus308 skrev:

Den bulten passar på din S60 också, Det som skiljer är att det är en gummibricka på XC90 skruven.

Såhär ser den ut...

Bild
Ursäkta en dum fråga men vart sitter den aktuella skruven? Har börjat få "klickljud" även jag.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Erico skrev: Ursäkta en dum fråga men vart sitter den aktuella skruven? Har börjat få "klickljud" även jag.

Du ser den i mitten av bromsskivan på bilden nedan

Bild
Användarvisningsbild
av Erico
Magnus308 skrev:
Erico skrev: Ursäkta en dum fråga men vart sitter den aktuella skruven? Har börjat få "klickljud" även jag.

Du ser den i mitten av bromsskivan på bilden nedan

Bild
Tackar för ett välbeskrivet svar :-)-)
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]