Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Utebliven service är inte skäl till återköp men eventuellt till prisreduktion. Du måste dock då försöka bevisa den förlust du då riskerar vilket inte är helt lätt.

Röklukten - satt du inte i bilen innan du köpte den? Köper man bil kan man inte som fel hävda sådant man borde ha märkt vid en provkörning. Köpte du osett sitter du i en ännu sämre sits.

Tar du en sansad dialog med Volvo ÅF så kan de säkert fixa till det mesta och du har ju både garanti och maskinförsäkring.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har du talat med ÅF om återköp. Jag tycker du påpekade bristerna så tidigt att han borde byta in bilen med prisavdrag för körda bil om du vill det, trots att de gjort vad de kunnat. De kan ju inte få den "ogjorda" servicen gjord. Men det är ju "bara" en service som inte är gjord.
Användarvisningsbild
av Guligan
Typiskt av hyrbilsnissar att sköta servicen dåligt. Speciellt hos ÅF hur motsägelsefullt det än kan låta. Tror de stora hyrbilsdrakarna är något bättre.
När vi köpte frugans V40 för drygt 5 år sen så var läget detsamma. Saknades servicebok, den ifylldes i efterhand, och endast en service på 4800 mil... Bilen hade gått som verkstadshyrbil... :roll:
Användarvisningsbild
av Guligan
Men som sagt röklukten... Absolut något man får räkna med att en beg bil kan vara rökad i.
av perhall
Som jag har förstått det så struntar flera stora hyrbilsföretag i servicarna eftersom de byter efter 6-12 månader. De flesta bilar har då gått mindre än 3000 mil men har någon gått mer så, ja, då har man missat servicen. Det är för administrativt krångligt att ha en rutin för att serva bilarna också. Tänk en innerstads-Statoil-mack med ca 50 bilar (Statoil Jarlaplan). Om de ska ha koll på servicarna så innebär det a/ att nån ska ha koll på när det är dags, b/ att bilparken är reducerad, c/ att ersättningsbilar ska in etc. alt man behöver ha fler bilar. Givetvis inte helt bra för bil/motor och nästa köpare men å andra sidan så är det ju frivilligt att köpa en f d hyrbil och jag skulle definitivt göra det om priset är ok. Tror inte att det är hela världen om en service skjuts fram./PH
av lirsa
Det verkar som om ÅF kommer fixa detta. Pratade ganska länge med chefen för bilfirman i onsdags eftermiddag och han höll med om att leveransförberedelsen var under all kritik samt att automatlådan och röklukt gjorde att jag inte vill behålla bilen.

Han skramlade fram en ny bil - som inte var demobil eller finns för försäljning (så undra vart den finns) - som jag kunde få istället. Också 2010 med automat med lite mindre mil på och ngt mer utrustning. Han sa att de ville ha ngt i mellan, ny kontakt på tisdag så får vi helt enkelt se.

Men mitt intryck är att de vill lösa det hela, vilket är bra :).
Användarvisningsbild
av petkas
det är iaf bra att dom är villiga att göra nånting åt saken men glöm ej att det är DOM som har gjort bort sig o inte du,o sen vad det gäller den NYA bilen så går genom HELA bilen ordentligt innan du bestämmer dig,och om det är nånting som du är inte nöjd med så säg det på en gång,sen är det bara att leta vidare det finns gott om begagnade bilar på marknaden,lycka till.
av perhall
Är bilen inte servas enl plan så gäller ju i te
Maskinskaseförsäringen, extra illa om lådAn nu inte är gundrA. Bra att de löser det!
av Bitez
Jag köpte en XC90 av en liten handlare en gång. Inte i sthlm, det strula hela tiden med bilen. Parkeringssensorn bak pajjade, nivå reglering la av, spridare for åt helvete, nästan hela framvagnen byttes ut, och det slutade med att handlaren själv erbjöd sig o köpa tillbaka bilen. Då jag hade råkat ut för ett måndags ex! Han gjorde inget avdrag på priset då jag hade kört nästan 300mil, plus att han erbjöd mig 10000kr extra som plåster på såret, då han redan hade sålt min inbytesbil, så vi kunde ju inte backa affären helt...

Det kallar jag kundmedvetenhet. Jag skulle köpa fler bilar utav honnom i blindo efter incidenten med xc90'n. Samtidigt kan jag ge fan på att det inte skulle sluta så om man valde ngn auktoriserad stor ÅF....

ibland har man tur i oturen, ibland inte :))

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]