Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bagarn09 skrev:Min låda rycker också! V70 D5 -07 med 14k mil på mätaren. Rycker enbart på 3e växeln och sen blir det en viss fördröjning innan växeln "låser" sig i tredje läget. Lådan är ganska nyligen sköljd med ny och fräsch olja.. Det hade dock inte blivit gjort på ca 13k mil förän jag gjorde de. Nån som vet vad det kan bero på?

Mvh, Jimmy.
kan ju vara B4 Locket, gör en sökning på detta och se om dina symptom stämmer ?
wissel skrev:
bagarn09 skrev:Min låda rycker också! V70 D5 -07 med 14k mil på mätaren. Rycker enbart på 3e växeln och sen blir det en viss fördröjning innan växeln "låser" sig i tredje läget. Lådan är ganska nyligen sköljd med ny och fräsch olja.. Det hade dock inte blivit gjort på ca 13k mil förän jag gjorde de. Nån som vet vad det kan bero på?

Mvh, Jimmy.
kan ju vara B4 Locket, gör en sökning på detta och se om dina symptom stämmer ?
Utav det lilla kan kunnat hitta om det där locket så tycks mitt "problem" vara det samma.. Känner en viss fördröjning innan växeln hoppar i som den ska och det blir ett rätt skapligt ryck som jag inte alls tror är skonsamt för framvagnen i långa loppet..
Vad är det där B4-locket för nånting? Aldrig hört förr! Jag har iaf den senaste programvaran i bilen, det har jag vart och kollat upp. Och lådan är ju sköljd..

Upplever samma bekymmer som i denna tråd; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=11046

Mvh, Jimmy.
Tack för förklaringen på B4 locket.

Som jag skrivit tidagare så rycker min låda rätt bra i mellanåt då växling görs mellan 2-3.
Ventilpaket har bytts, med resultat att det blev lite bättre men långt ifrån bra.
Verkar vara många som har bekymmer med detta men få med lösning?.. Är lådbyte enda alternativet?

/lars
andreas 80 skrev:B4 locket gäller 5-växlade lådor.

Såvitt jag vet så finns inte den felorsaken på de 6-växlade som sitter i D5:or från -06.
Bara så du/ni inte letar efter information som inte stämmer.

Mvh
Okej.. Vad har dom på 6 växlade lådan istället då? symtomen är ju som det beskrivs med b4-locket.. :???: :(

Mvh, Jimmy.
I min värld är det så att "när lådan börjar spöka som min gjorde" är det för sent att byta olja. Något har ju hänt som gör att lådan spökar och detta blir ju inte "helt" för att man byter olja! Möjligen kan lådan börja gå "bra" igen men risken är nog stor för att det blir problem med lådan snart igen.

I just ditt fall kanske det inte har så stor betydelse då 48.000 mil med en automatlåda är rätt hyfsat och den skulle nog kunna betraktas som "normalt" att den börjar krångla även med välskötta oljebyten.

Per L

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]