Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#529942
Vix skrev:Enligt handboken till min -82a kan motorn direkt ta skada av blyad bensin eller blyersättning i bensinen har jag för mig att det stod.
Det är lite konstigt det här med blyersättning! Jag vet dock att om man har katalysator så skall man inte ha blyersättning/blyad bensin. Sedan var väl de äldre motorerna: B->20 och B30 känsligare för att köra utan blyad bensin för blyet smorde ventilsätena(?) men i nyare motorer så är grejerna i mer stål än gjutjärn och då håller det bättre...

Sen har jag fått för mig att alla förgasarmotorer vill ha blyersättning - kanske för att de inte har katalysator... (I)
#529987
Hade samma problem med en årsmodell 90 insprutning. Mitt i allt lade bilen av i rondell eller motorväg, när jag stannade till för att vända, samma sak, motorn dog och alla lamporna dvs tändningen lyser i bilen - låter som soppa problem och jag bytte bränsle pumps relät som är en riktigt vanlig grej på Volvo och problemet är borta vad jag testat hittills - inte riktigt klar ännu för att vara övertygad men inga stopp än efter bytet. Den kostade 250 kr till min på Mekonomen. OBS - Nu under vintern fanns inte problemet även när det var -20 endast när det blev varmare ute som det kom tillbaka - blev tätare och tätare mellan stoppen också.//R
#530148
Volvo264GLE skrev:
Vix skrev:Enligt handboken till min -82a kan motorn direkt ta skada av blyad bensin eller blyersättning i bensinen har jag för mig att det stod.
Det är lite konstigt det här med blyersättning! Jag vet dock att om man har katalysator så skall man inte ha blyersättning/blyad bensin. Sedan var väl de äldre motorerna: B->20 och B30 känsligare för att köra utan blyad bensin för blyet smorde ventilsätena(?) men i nyare motorer så är grejerna i mer stål än gjutjärn och då håller det bättre...

Sen har jag fått för mig att alla förgasarmotorer vill ha blyersättning - kanske för att de inte har katalysator... (I)
Nej, Tror det handlar snarare om reaktion med aluminumet i toppen och att det r andra ventiler, ej säker, Men man behöver ingen ersättning i dom. Hade en -79 tidigare och den behövde inte heller.
#530168
Det är inpressade ventilsäten av stål i aluminiumblocket. Men det viktiga i sammanhanget är att det får inte vara samma (snarlik?) stållegering i ventiler och säten. Då blir risken hög att dom bränner ihop. Läs mer om detta i länken från DeTomaso och Bilhistoriska föreningen, längre upp i tråden.
#597097
Hej!

Tänkte säga vad jag gjorde :), jag bytte kondensatorn, tändstift, tändspole och några grejer till har jag för mig och sedan dess har jag inte haft detta problem med att den dör, men nu har jag ett annat problem istället!

Nu dör min bil på tomgång när den är varm, det händer ibland bara tex idag när det var fuktigt ute. Kan det vara fuktig fördelare? men då startar inte bilen alls va!

Bilen hackar lite på tomgång (varm) sedan efter tag blir det värre och den dör, jag kan dock starta den direkt utan problem.

Har nån stött på liknande problem?
#597107
Fuktproblem är ett typiskt symtom ihop med kall väderlek och kallstart. När motorn väl har blivit varm så torkar vattnet bort och stör inte på samma sätt.
Normalt sett så skall en välskött och servad bil tåla lite fukt, men om några komponenter inte är god kondition så blir det genast överslag och försvagad gnista. Och detta gäller allt, kablar, kontakter, tändstift med tändstifthattar, fördelaren med alla ingående delar och tändspolen.

Har du brytarlöst system? Det är inte lösningen på dina problem, men om du inte har det så blir det ett "lyft" för din bil om du moderniserar den med detta.

Eftersom dina problem uppstår när motorn är varm, så skall du söka felet med en annan utgångspunkt. Tändspolen kan påverkas negativt av värme, men du bör även rikta in dig på förgasaren och hela bränsleförsörjningen i din felsökning.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?