Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
apersson850 skrev:Man kommer kvickt till krav på BE-kort med dagens bilar.
Men det är ju lätt att skaffa sig.
Ja vi köpte en husvagn på 1600 kg och V70:n (2,5FT manuell) får max dra 1600 med BE och endast 1240 med B-kort. Det är mindre än de flesta "hyrsläp" är regade för och det är alltid totalvikten som räknas oavsett om kärran är tom eller ej. Så det fick bli BE-kort för att dra den husvagn vi har idag. Nu har vi lagt lite mil och kan konstatera att 2,5FT är riktigt bra dragbil. Moderat förbrukning runt 1,6 l E85/mil på femman och tack vare turbon så kan man köra på femman även i backar. I ca 85 km/h ligger den på runt 1500-1600 varv. Växlar man ner till fyran så finns hur mycket kraft som helst. Med T6:an lär det bli ännu lättare :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Mina gamla bilar är idealiska som dragbilar, ur viktsynpunkt. Tjänstevikt 1530 kg och inte över 2000 kg i totalvikt gör att det bara skiljer 70 kg mellan vad man får dra med B-kort och med BE, då max dragvikt ändå är 1600 kg.

Gammal som den är så är ändå en 854 Turbo en bra dragbil, då det inte är något fel på orken. Får den bara mat släpar den omkring med vilken husvagn som helst, förmodligen även liggande på sidan. Men ska man hålla 90 km/h upp om Hallandsåsen på E6:an, riktning söderut, går det åt tre liter per mil. Jag har testat...

I genomsnitt drar denna T6:ans föregångare ungefär 1,6 liter/mil med dagens husvagnar och hastigheter. Med lite mindre vagn på den tiden när det var 70 km/h som var lagligt gick det åt 1,35 l/mil på en tur till Örnsköldsvik och tillbaka. Men dåvarande vagnen var några hundra kg lättare och 20 cm smalare. Det märks att den här är jobbigare att släpa på. Det gick nog 10 km/h långsammar också, på den tiden.

En intressant iakttagelse är att bilarna idag har blivit så mycket tyngre och större att prestanda hos en T6 inte är bättre än vad min 854 Turbo klarar av.
Styrassistans varnar inte?

Min 2022 och gamla 2018 varnar efter 15 sekunder. […]

Bor du kring stockholmsområdet, och du sj&au[…]

Läcker membranet så rinner oljan tillba[…]

Jag tänker: Man bytte rattlås. Kan n&ar[…]