Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker att motorn knattrar en del (låter lite som en diesel) på tomgång, gör era det också? I övrigt ok ljud, dvs. som alla fyrcylindriga bensinare nästan...
S80 2,9 är mycket snålare än ryktet säger... men tänk också på att V70II är ett par hundra kilo tyngre även med T4-motor, har större frontarea, bredare däck och bättre avgasrening.

Hur tyst en bil är beror mycket på ens tidigare erfarenheter. Helt klart är V70II en tyst bil men sportchassi och 18" hjul påverkar utfallet. Jag bytte för många år sen en 528i e39 med 15" och std.chassi mot en med 17" och sp.chassi och samma sak där - det märktes tydligt. Sen köpte jag en med std.chassi och 17" och var nöjd med utseende och komfort...

Jag tror inte att det är lätt att göra en så stor o tung bil som V70II mycket snålare än T4. Kör mängder av hyrbilar på olika ställen och de drar alltid mer än man förespeglas. T4 verkar vara riktigt snål om man kör lugnt. Jag har legat på knappt 0,7 vid lugn motorvägskörning med fyra personer och full packning (fem väskor + barnvagn), men då kör jag 115-120 med ac:n på, inte illa för en så stor bil.
PH
perhall skrev:Körde idag en längre sträcka lugn motorvägskörning. 6,9 enl datorn.
Helt klart bullrar 18-tummarna mer än 17-tummare. Det märkte jag f ö även förra gången jag köpte en V70II och provkörde en med 18 tum.
Hur mycket laminerade rutor kan kompensera för det vet jag inte, de kan nog inte eliminera det ökade däckbullret på dålig asfalt.
Sen är nog Pirelli Zero ett bullrigare däck än GY Excellence och MIch Primacy HP som jag hade på min förra V70II med 17 tum.
PH
Primacy HP däcken är väldigt tysta och fina, hade de på min förra bil (V70) också.
Pirelli Zero är enligt många på nätet ett väldigt bullrigt däck, något som gjorde att jag avstod det vid något tillfälle när det var dags för nya sommardäck.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]