Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zeroiq
g00ey skrev:Jag var inne på Bilia och pressade dem på reservdelsbutiken att söka på "bildel" med nummer 2112011 som jag hade lagt på minnet. Sedan kom jag på att nummret de facto var 2102011 jag skall ringa dem och se om de hittar en artikel med det rätta nummret.

Har du möjligen artikelnummret till deras "verkstadshandbok"? Om jag förstår saken rätt så skall det även finnas en verkstadshandbok till Volvobilar i 850/S70/V70 serien.
Jag vill inte förstöra tråden med ett sidospår, men vill bara lägga till min info om servicehandbok. efter att ha gått in på Bilia och försökt beställa den handbok pettson beskriver så kommer dom efter mycket om och men fram till att den inte alls finns, "den har utgått". Däremot erbjuder dom mig att köpa "TP-51700" som är någon slags CD-skiva med motsvarande material. Denna skulle kosta ca 2000 kr. Ehh nej tack. Man blir ju så trött. Jag skall försöka beställa handboken på Bilia på annan ort istället, för mitt nuvarande Bilia ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har ringt Bilia och de skall kolla upp huruvida det går att få tag på sådant här. Det verkar som att möjligheterna att få tag på dessa s.k. Tillbehörs Pärmar (därav förkortningen TP) varierar från butik till butik. Det finns pärmar till nyare modeller och den som trycker dem heter Erlanders Tryck. När det gäller äldre bilmodeller så brukar dessa pärmar utgå men det händer att de på Erlanders genomför nytryck av dem, har jag fått höra från en Biliabutik. Så jag avvaktar svar från dem.

Om man letar lite så finns det s.k. servicemanualer på pdfform på nätet men även om de är bättre änb Haynes manualen så håller de inte samma klass som tillbehörspärmarna. Hade jag fått tag i pärmarna så hade jag kört dem genom en scanner med arkmatare och gjort pdf:er av rubbet. Många moderna kopiatorer har en funktion så att man kan lägga in kopiemeterialet direkt på USB sticka utan att trycka ut papperskopior.

Men den där CDn du pratar om, är det Vida eller är det pdf versionen av tillbehörspärmarna? Det låter som någon form av VIDA variant.
av *pettson*
För min del är det ett år sedan jag beställde utan problem i bokform.
Det är intressant att ni gärna kan tänka er att göra om böckerna till pdf form.
Det är inte lagligt och ni har inte copyrighträtten på sakerna. Naturligtvis kan man föra en dialog med volvo för att se om det är genomförbart på lagligt sätt.
Bara att kräva en innehållslista på cd:n/ dvd:n, innehåller den vad man söker, vilket förmodligen är alla data som finns/fanns i bokform i olika grupper som är samlat på en skiva.
Då är det till att slanta upp dom 2000kronorna så finns alltså det man söker och så mycket mera på den cd:n
Användarvisningsbild
av g00ey
2000kr är rätt mycket för en CD-skiva med lite dokumentation och långt mer än vad jag har råd med. Så jag misstänker att det inte är några tillbehörspärmar. Det är ju inte logiskt att man säljer TP till "självkostnadspris" (1-2kr per kopierad sida) och sedan smäller allt i en CD och tar 2000 kr för den. Så jag misstänker att det är någon nerbantad version av Vadis/Vida och dår är det inte intressant om det ens var gratis.

Jag har inga skrupler med kopiering, i synnerhet inte när det inte finns lagligt till ett rimligt pris. Men det finns ingen lag som förbjuder kopiering eller konvertering till pdf. Det är spridningen som anses bryta mot upphovsrätten inte kopieringen.
av *pettson*
Om en produkt är C skyddad har du ingen som helst rätt att varesej ändra format eller nåt annat, den som har C har rätten att ändra formen, ingen annan.
MEN.. hursomhelst.. det är inte det intressanta
Den här skivan lär innehålla ALLT för din modell antagligen istället för den där hyllmetern. Det betyder alltså ALLA böckerna till modellen i alla grupper.
Om så är, är det värt långt mer än 2000kr.
Den lär inte vara en nedbantad version av vadis som inte längre används, eller vida. Detta eftersom vida säljs under licens för en fet summa varje månad.
Men som sagt ta reda på vad den innehåller exakt innan du dissar den.
Användarvisningsbild
av g00ey
Om en produkt är C skyddad har du ingen som helst rätt att varesej ändra format eller nåt annat, den som har C har rätten att ändra formen, ingen annan.
Dra du den visan för de på Google Books (books.google.com) säger jag bara ...

Jag har fått svar från Bilia och tillbehörspärm 2102011 går inte längre att få tag på. Det finns eventuella planer på att på att lägga upp pärmarna på pdf format men det finns inget beslut taget. Alltså har den där CD skivan ingenting med tillbehörspärmarna att göra utan är nånting annat. Tydligen så har spridning av program såsom ETKA, VADIS och VIDA genom informella kanaler pressat dem att erbjuda liknande programvara för privatpersoner.
av *pettson*
Varför skulle jag dra den?.. prova att läsa det länkarna visar dej?
http://books.google.com/booksrightsholders/

så gick det med *Bara*...
Vi har dessutom samma lagar här emot att förändra format eller för den delen andra förändringar på en c skyddad vara. Det är bara en tidsfråga innan det skiter sej här med, om dom nu inte väljer att inhämta just C ägarnas tillåtelse. Gör man det så förändrar man salu och produktformen men säljer produkten med intäkter som delas med C rättsinnehavaren helt i sin laga ordning.
Användarvisningsbild
av g00ey
Poängen med Google är att de har en hel arme med advokater som de lyckades få till ett "settlement". Hade man varit privatperson och gjort samma sak så hade man blivit steglad, rådbråkad, fyrdelad och bränd på bål på en och samma gång. Men det här är kanske en annan diskussion som mera har med den moraliska aspekten att göra när man exempelvis vill lägga upp klipp från copyrightat material på Youtube...

Jag har fått information om den här DVDn, för att citera: Denna produkt innehåller instruktioner för service, underhåll, reparation och renovering av äldre modeller, som till exempel 200-, 300-, 400- och 700-serien. Det finns även en lite billigare variant som bara har 340 360 440 460 och 480 (TP-51747). Så det var inte så intressant. Det lustiga är att DVDerna är nästan dyrare än vad bilarna de handlar om är värda :roll:
av *pettson*
g00ey skrev:Poängen med Google är att de har en hel arme med advokater som de lyckades få till ett "settlement". Hade man varit privatperson och gjort samma sak så hade man blivit steglad, rådbråkad, fyrdelad och bränd på bål på en och samma gång. Men det här är kanske en annan diskussion som mera har med den moraliska aspekten att göra när man exempelvis vill lägga upp klipp från copyrightat material på Youtube...

Jag har fått information om den här DVDn, för att citera: Denna produkt innehåller instruktioner för service, underhåll, reparation och renovering av äldre modeller, som till exempel 200-, 300-, 400- och 700-serien. Det finns även en lite billigare variant som bara har 340 360 440 460 och 480 (TP-51747). Så det var inte så intressant. Det lustiga är att DVDerna är nästan dyrare än vad bilarna de handlar om är värda :roll:
Nej det är snarare ditt omdöme om vad information är värd som är lite vriden, det är som ett skämt att allt ska vara gratis eller ska kosta nån hundring, särskilt när gratisinformationen gärna används till att just tjäna pengar eller spara pengar hos slutanvändaren. Det är så att man får betala för information om man ska gå den lagliga vägen och det är en engångsinvestering.
Det är i övrigt exakt informationen du söker alltså service, underhåll reparation och renovering.
Det är alltså komplett info. Med 2000kr investering i information kan du spara hur många tusenlappar som helst, men det är nånting som dom flesta inte låtsas om.
Man ser bara utgiften, inte pengarna man sparade.
Det räcker med EN felaktigt utförd reparation så är skivan betald, men få tänker på det heller.
Informationen om en volvo 140 är värd mycket pengar för den som gillar sin 140 lika mycket som du gillar din bil. Likväl för 240 ägaren osv.
Känner man att dom 2000kronorna är alldeles för mycket att spara ihop (förutsatt att det är rätt info på skivan, även om det innehåller fler modeller) ja då kan man alltid lämna in bilen för att se vad man för gjort för 2000..
Ska jag se till min egna informationsbank så betalar jag två licenser, jag har nåt 30tal haynes, nåt 20tal övriga böcker som går djupare in. Förutom då all utbildningslitteratur.
Jag är helt säker på att jag aldrig nånsin skulle gnälla om priset på nåt av det eftersom det hjälpt mej att spara mångdubbla summor. För att inte tala om tid, arbetsställningar och verktyg.
Men som sagt vi värderar det hela helt olika.
Användarvisningsbild
av g00ey
Det verkar som vi har olika åsikter i den här frågan *pettsson*. Om alla skulle propsa på betalning för varje utbyte av information så skulle det inte vara möjligt att bedriva forskning inom den akademiska världen och open-source communityn skulle inte kunna existera, det hade varit bye-bye FireFox, Linux, Android, phpBB, Drupal m fl och jag undrar om de tekniska prylar vi har runt omkring oss skulle kunna existera under dessa premisser. Kan nämnas att tjänster som utförs av datasupport och datatekniker är också väldigt dyra, ändå finns den mesta informationen fritt för den som letar.

Själv tycker jag att Volvo skjuter sig själva i foten när de gör allt att dölja all teknisk information så gott det går. Dels försämrar det kvaliteten därför att man har ingen insyn i komponenternas funktion vilket gör att fel svårare upptäcks. Sedan vidare gör det att de får svårt att rekrytera kompetens. Om man skall skapa ett kompetent ekosystem som frodas måste man börja i botten och uppmuntra framtida bilbyggare, mekaniker och ingenjörer att intressera sig för hur bilar fungerar redan i ungdomen. Vilket bättre sätt finns än att uppmuntra ungdomar renovera en gammal kärra och ge dem en ordentlig insyn i hur den fungerar?

Nu sade jag inte att skivan skulle vara gratis, bara att 2000 kr är orimligt mycket för en vanlig hobbymekaniker. Ett komplett kit med pärmar och böcker till en gammal Chevrolet kanske kostar en 500 och det är dyrare att producera fram ett sådant kit än en liten plastbit.

Men som sagt, DVDn som nämndes och som finns till salu har ingen information om senare bilmodeller såsom 940, 960, 850, s/c/V70 m fl
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]