Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
NiKeMaN skrev:Tre Taxibilar här i stan, tillverkade under 2006 rasade sina automatlådor på mellan 15 och 20 000 mil. Tre olika bilar, tre olika ägare, tre olika chaufförer.

Där har vi beviset att Taxichaffisar inte kan köra bil ;)

Trevligt att du hittade hit NiKeMaN!
Användarvisningsbild
av Anders E
Om inte oljan är bytt på 26000 mil så kan det vara
mycket hög tid att göra detta. Jag har bytt på min
vid 9000 mil.
av NiKeMaN
Min S80N D5 Aut -07 med 9000 mil på mätaren har ett vinande ljud på 6-ans växel i 85 km/h... Slår jag ner den på 5an så upphör det, och lägger jag i 6an igen så återkommer det. Ganska tyst, men det finns ändå där. Någon mer som upplevt något liknande?
Upplever även när bilen är "kall" att den växlar lite hårdare mellan just 2ans växel och 3an... Någon mer som upplevt något liknande?
av lirsa
Har exakt samma symptom på min 2.5FT -10 automat. Transmissionen låter som en Lastbil mellan ettan och tvåan och bilen växalr otroligt osmidigt mellan ettan och tvåan. Det är nästan omöjligt att få til en smidig och behaglig åkning, allra helst i stad.

Den skall in på fredag, hoppas att det finns nhn ny mjukvara från Volvo som rättar till detta.
av Lövet
Min växlar lite klumpigt mellan 2-3 när den är kall. Har också ett lite lätt vinande ljud på ettan men mycket tyst.

11k mil. V70II 3.2
Användarvisningsbild
av Anders E
lirsa skrev:Har exakt samma symptom på min 2.5FT -10 automat. Transmissionen låter som en Lastbil mellan ettan och tvåan och bilen växalr otroligt osmidigt mellan ettan och tvåan. Det är nästan omöjligt att få til en smidig och behaglig åkning, allra helst i stad.

Den skall in på fredag, hoppas att det finns nhn ny mjukvara från Volvo som rättar till detta.

Intressant, meddela om det blev nån bättring.
av 246
Hoppas en uppdatering gör susen!!

Tack alla ni som hittills har svarat. Nu är ett oljebyte nära, mecken ville ha
2500kr för en genomspolning och oljebyte. Säkert dyrt men jag gör det ändå.
Mvh
av lirsa
Liten rapport: Verkstaden hann inte göra allt igår på verkstaden. För att ha köpt en bil som det behövdes dryga veckan att göra leveransklar så kan man ju undra hur väl företaget egentligen gjort sitt jobb:
1. Munstyckena till spolarvätska fram igensatta
2. Kablage löst i bak till backsensorer
3. Växellåda märkligt beteende
4. Röklukt i bilen
5. Obalans på alla fyra hjul
6. Instruktionsbok saknades
7. Servicehistorik sisådär, men ok efter en del utredande

Illa.

Men för att återgå till växellåda höll verkstaden med att det inte skulle låta så i transimssionen mellan ettan och tvåan. Då jag legat hemma med hög feber var det min sambo som hämtade bilen, men den skall in en omgång till. Frågan är om jag skall vara orolig, ett växellåderas vore ju inte kul. Men nybilsgaranti i en månad till och är väl detta dokumenterat och så borde Volvo inte ställa till några problem om det skulle strula längre fram eller vad tror ni?

Fick som sagt ingen annan diagnos än att de höll med mig att det var ngt konstigt och att det inte skulle låta på det sättet. Ett högt vinande ljud mellan ettan och tvåan.

To be continued...
Användarvisningsbild
av petkas
Du har inte tänkt på återköp,det där kan blir en dyr historia om bilen rasar ihop efter det att garantitiden har gått ut,o sen verkar det som att det finns mycket annat som är lite skumt med bilen,rökluk t.e.x den blir man aldrig av med,det kommer alltid tillbaks även om man får bort den tillfälligt o avsaknaden av servicebok(jag skulle aldig köpa en nyare bil utan),men det är bara min personlige uppfattning. :D
av lirsa
Lite halvgoda nyheter:
Volvo han inte klart med bilen i fredags, framförallt transimssionsljudet gjorde de inget åt. De (rejmesbil i Laholm) tycker också att det låter helskumt). De kommer köra ner en 2.5FT automat från Halmstad för att ha ngt att jämföra med.

Dock: Den irriterande ettan som gör att blien skuttar fram är åtgärdad via mjukvara, nu går det att starta vid rödljus uatn att behöva hoppas likt en kanin. Så det finns en ny mujukvara för detta. Hört att många klagat på just ettan till tvåan - en del kör tom manuellt i stad för att det i princip är okörbart - det finns nu en lösning!

Jag är dock orolig. Dryga månaden kvar på min nybilsgaranti och en låda som inte är som den skall kan ju bli dyrt i slutändan. Bilen skall in igen på fredag.

Skall jag kräva ett återköp av bilen? Med tanke på det jag också tidigare nämnde om hur "leveransklar" bilen egentligen var, hur stor chans har jag om jag skulle begära detta?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]