Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mr T skrev:Precis!

Den progressiva servon är ställbar i tre steg - så du kan själv justera hur trögt/lätt du vill att styrningen skall vara vid låg fart. Misstänker att lättheten/trögheten är samma vid högre farter.
Måste ju vara precis tvärs om .....

Jag har inte progressiv servo på min och den är ju snorlätt att vrida på ratten vid låg fart och parkering, handflatan funkar ju :mrgreen: .

En progressiv servo kopplar ju sedan bort servon vi hög fart så det blir rejält trögt att styra i hög fart, Så är det i alla fall på våra övriga bilar som har progressiv servo.
av Amli
Jag hade progressiv servo på min XC70. Det funkar inte lika på som t ex Audis dito men det är absolut värt pengarna i min mening. Jag tycker det är främst i hastigheter över ca. 70km/h som det blir mycket lugnare styrning. Jag har kört några V- och XC70 som inte har den progressiva servon och dessa upplever jag som sladdriga och nervösa i styrningen när man kommer upp i hastighet.

Jag har aktiv styrning på min nuvarande X5:a och jag tycker det är helt suveränt. Första gångerna jag fickparkerade var det lite ovant då det räcker med ett varv på ratten för fullt rattutslag. Nu när jag kör andra bilar som saknar aktiv styrning tycker jag det är ett evigt rattande vid parkering m.m ;-//
Nu inbjuder ju inte direkt biltypen till så aktiv körning men när det väl händer är styrningen riktigt vass. Ljusår bättre än min tidigare XC70 II.
av plamek
Bilförsäljaren hade också lite svårt att förklara den progressiva servon, han menade att "bilen blir extra lättstyrd..."
Enligt min erfarenhet så kan man välja i tre steg hur mycket man vill att servoverkan ska avta vid högre hastigheter.
av Mr T
VolvoB20 skrev:Måste ju vara precis tvärs om .....

Jag har inte progressiv servo på min och den är ju snorlätt att vrida på ratten vid låg fart och parkering, handflatan funkar ju :mrgreen: .

En progressiv servo kopplar ju sedan bort servon vi hög fart så det blir rejält trögt att styra i hög fart, Så är det i alla fall på våra övriga bilar som har progressiv servo.
Nej. Eller ja :D

Vid stillastående är rattmoståndet samma vid alla tre inställningarna. Men så fort jag börjar köra känns en markant skillnad mellan lättaste och trögaste inställningen. Vi pratar alltså 2 - 4 km/h.

Sen hur skillnaden blir längre upp i registret har jag inte tänk på men jag antar att skillnaden består.

BMWs system med aktiv styrning, dvs olika utväxling beroende på hastighet är något helt annat.

MVH

//Mr T

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]