Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ozkarzzon25t
Jag har också problem med att min ratt är sned. Bilen går jätte fint och drar inte åt något håll, går det att lossa på ratten och sätta rätt den eller bör jag lämna in den på en verkstad för en inställning?
av *pettson*
Eftersom inte nån verkar fundera på hur det här med airbagen fungerar så är det väl bäst jag informerar. Det är inte bara att lossa ratten och vrida splines. Center av styrväxelns styrning MÅSTE tas fram hos den som ställer ratten. Oavsett om ratten pekar åt skogen eller inte. För om ratten pekar åt skogen så ska den centreras EFTER det centrering av styrväxeln.
Det är viktigt därför att rattrullen som är själva kablaget till airbagen endast har möjlighet att röra sej 2,5 varv åt varje håll. Det finns mycket lite marginal. Har man då styrväxeln felställd och ratten likaså, ja då finns möjlighet att man får 2,7 eller mer rattvarv åt nått håll med en onödig kostnad som följd. Kablaget går helt enkelt av när man når ändläget.
Så ALLTID centrering av styrväxeln först, sen centrera ratten.
Användarvisningsbild
av CarMan
wissel skrev:
CarMan skrev:ratt läget bestämmer den som gör hjulinstälningen. mendet fins flera orsaker till att en rat kanske inte är 100% rak
Är det en hel inställning som måste göras om eller ??
Freddie

Ja, man får göra en helt ny komplet inställning på presis samma sätt som om man inte hade gjrt nån inställning tidigare
Användarvisningsbild
av ozkarzzon25t
Det där med styrväxeln visste jag inte Pettson, bra att veta :) Och just hur man skulle göra med airbagen var min nästa fråga om jag skulle behöva ta bort ratten :P
Användarvisningsbild
av Perra83
Varje gång som ja har lämnat mina bilar på hjulinställning så har hjulinställningskillen ALLTID låst ratten med en stång/krykka mot bromspedalen. Har då aldrig haft problem med sned ratt. Bra pris på däck också 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
Låst ratt eller ej, beror lite på vad man har för masin.
Personligen föredrar jag dom där man inte låser ratten, för risken finns att den inte är låst tillräckligt hårt, så det har rörtsig, vilket du inte ser fören du är klar.

dom där man inte låser ratten har ett mer avanderat program som själv räknr ut hur allt ska stå, oavsett hr hjlen rörsig under inställnignen

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]