NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.
Ledsen att det dröjt mellan mina postningar men anledningen är att det är först nu som volvo verkar ha löst problemet.

Jag har bytt i fallande ordning EGR ventil, tryckgivare,Partikelfilter, databox, och nu sist tempgivare och katalysator.

Det verkar som det sista katalysatorbytet (de bytte tempgivarna samtidigt) har löst problemet. Volvo trodde att katalysatorn släppte igenom för dåligt med värme till partikelfiltret vilket gjorde att sotet inte brändes ut ordentligt. Nu när de bytt har jag kört 365mil och bilen har regenererat 6 ggr och jag har en snittförbrukning på 6,9l/mil och den regenererar ungefär efter ca 60mils intervaller.

Varje byte av pryttel har efterföljts av några veckors provkörning och med samma resultat att problemet kvarstått alternativt börjat om igen efter ca 1-2 veckor. Denna gång har den fortsatt hållit sig bra i nästan 6 veckor och jag tror faktiskt vi löst det den här gången.

När de bytt katalysatorn var de tvungen att göra en tvångs regenerering med datorn för att bränna ur parikel filtret ordentligt efter att de bytt.

Hoppas att denna info kanske kan hjälpa någon med samma problem.
Du borde inte ha behövt att byta så mycket olika delar anser jag. Kopplar dem upp sig med DICE så ser man ju värdena både på tryckgivare, EGR ventil, tempgivarna. Att ECM kan vart dålig, det vet man ju tyvärr aldrig förrens man byter den.

Men skönt likväl att det är åtgärdat nu iaf och hoppas du får det beskymmerfritt med bilen, iaf med just DPF osv.
Vad var det för tempgivare dom bytte? Har liknande problem med min bil. Såg att spjället i spjällhuset inte fjädrade tillbaka så jag bytte det och då gick den bra ett tag sen har felet kommit tillbaka igen, fast det är bättre än innan bytet. Det roliga med min bil är att den höga förbrukningen kommer först när bilen är varm. Jag har även provat med att låta bilen stå och gå på ungefär 2500-3000 rpm i ca 10-20 minuter några gånger och då har förbrukningen gått ner ett par mil sen ökar den igen.
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]