Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snider
Plusmatning för husvagn är precis som det låter till för att få konstant ström till husvagnen under färd. Många husvagnsägare vill ha kylskåpet (eller annat) igång på 12V när man åker och då kan man mata batteriladdaren i husvagnen med spänning från bilen. Diod sätter man i husvagnen för att förhindra att strömmen från husvagnens laddare går tillbaka till bilen vilket kan ställa till med ganska mycket bekymmer.

Ofta kan man med bilens mjukvara välja vad plusmatningen ska användas till, tex backljus, dimmljus eller konstant ström, vilket kräver olika konfigurationer. Det är ju dumt att köra med backljusen tända hela tiden eller att bara ladda husvagnens batteri när man backar :D

Eftersom jag har 7-polig kontakt i bak på bilen så är det stift 2 (eller 54g som det heter) som kan användas till detta. Jag har även möjlighet att välja mellan 15A eller 30A säkring då det krävs olika beroende på vad matningen ska användas till.

Rätta mig gärna men dessa uppgifter är vad jag lyckades gräva fram när jag ville ha strömmatning till kylskåpet i husvagnen.
Mvh Snider
av Fred
hollan skrev:har du 13pols kontakt? på 7polig är är det samma stift där får man välja mellan + matning dimljus eller backljus
Svar ja, det var vad som kom med originaldraget när jag köpte det från någon skrot. Det betyder ju att valet sker i adaptern som man får när man hyr ett släp. 13-polskontakt är egentligen lite "overkill" eftersom det bara är nio olika funktioner i den. Två används inte alls, det finns dubbel jord och positionsljusen för respektive sida har var sin. Detta var väldigt bra för mig när jag skulle ordna till lösningen att kunna ta bort kontakten. För att det skulle fungera krävdes en ganska smidig skarv och jag hittade ingen med 13 stift som var liten nog. Den jag hittade hade nio stift så jag fick prioritera lite. Jag valde därför bort den ena jorden och dimljuset, för helt ärligt, hur ofta använder man det?! Jag tror jag tvingats slå på det fem gånger under min tid som bilförare: snart tjugo år. På så sätt kunde jag lämna de andra som de är.
wissel skrev:har inte egen erfarenhet av 13 polig kontakt men det " verkar" ju som om man är en bit på väg mot "Standardsläpskoppling" så nu gäller det för bilfabrikanterna att haja den förändringen men jag tror det är på G.....! :o

Hoppas att du har rätt...det är ju skandal att det inte kommit tidigare!
Snider skrev:Plusmatning för husvagn är precis som det låter till för att få konstant ström till husvagnen under färd. Många husvagnsägare vill ha kylskåpet (eller annat) igång på 12V när man åker och då kan man mata batteriladdaren i husvagnen med spänning från bilen. Diod sätter man i husvagnen för att förhindra att strömmen från husvagnens laddare går tillbaka till bilen vilket kan ställa till med ganska mycket bekymmer.

Ofta kan man med bilens mjukvara välja vad plusmatningen ska användas till, tex backljus, dimmljus eller konstant ström, vilket kräver olika konfigurationer. Det är ju dumt att köra med backljusen tända hela tiden eller att bara ladda husvagnens batteri när man backar :D

Eftersom jag har 7-polig kontakt i bak på bilen så är det stift 2 (eller 54g som det heter) som kan användas till detta. Jag har även möjlighet att välja mellan 15A eller 30A säkring då det krävs olika beroende på vad matningen ska användas till.

Rätta mig gärna men dessa uppgifter är vad jag lyckades gräva fram när jag ville ha strömmatning till kylskåpet i husvagnen.
Mvh Snider
Så är det helt rätt har även kopplat så på min bil till skillnad att jag satte ett relä på laddkabeln till husvagns batteriet som är kopplat över tändnigen så batteriet laddas när jag kör men kopplas bort från bilen när jag stänger av den.
av Fred
Snider skrev:Plusmatning för husvagn är precis som det låter till för att få konstant ström till husvagnen under färd.
På den 13-poliga kontakten är stift nr. 10 "Laddning" och stift nr. 9 "+30 matning". Nr. 10 är inte konstantström medan nr. 9 är det. Skillnaden är ju att nr. 10 endast ger ström under färd/nyckeln i tändningsläge och nr. 9 alltid ger ström så länge bilen har ett friskt batteri inkopplat.

Det finns ju fler stift som ger konstant ström under färd, så det gäller att hålla isär begreppen.
Användarvisningsbild
av Dede
Vet inte om jag hängde med helt och hållet i resonemanget.

När jag kopplar släpet till min V70 så lyser det jag tror är dimbakljuset på släpet konstant (skarpt som fasiken och bara på en sida). Detta hände inte på min gamla bil (Skoda Octavia) utan kom när jag köpte V70:n
Det lyser sen 20-30 s efter jag har stängt bilen innan det slocknar.
Har inte kollat på vilken pol det ligger med gissar att det är 54g. Har en vanlig 7-polig kontakt och draget tror jag är monterat av Volvo när bilen var ny.

Är det bara att koppla bort lampan i släpet eller kan elektroniken i bilen få fnatt då?
Kan man på något sätt programmera om bilen så man får dimbakljus på 54g?
Vad kallar man egentligen den inkopplingen den har nu?
Användarvisningsbild
av Dede
Ingen som har koll på detta?

Vill ju inte koppla bort lampan och sen börjar bilen strula p.g.a. det.
Dede skrev:Vet inte om jag hängde med helt och hållet i resonemanget.

När jag kopplar släpet till min V70 så lyser det jag tror är dimbakljuset på släpet konstant (skarpt som fasiken och bara på en sida). Detta hände inte på min gamla bil (Skoda Octavia) utan kom när jag köpte V70:n
Det lyser sen 20-30 s efter jag har stängt bilen innan det slocknar.
Har inte kollat på vilken pol det ligger med gissar att det är 54g. Har en vanlig 7-polig kontakt och draget tror jag är monterat av Volvo när bilen var ny.

Är det bara att koppla bort lampan i släpet eller kan elektroniken i bilen få fnatt då?
Kan man på något sätt programmera om bilen så man får dimbakljus på 54g?
Vad kallar man egentligen den inkopplingen den har nu?

Fick draget monterat på min avensis för en månad sedan. Och jag har dimljus på 54g.
Användarvisningsbild
av Dede
dontony skrev:Fick draget monterat på min avensis för en månad sedan. Och jag har dimljus på 54g.
Tror det brukar vara så men av någon anledning inte på min.
Löste det genom att plocka bort lampan på släpet.

Ska dock kolla med verkstaden nu när det är servicedax om det är något som går att programmera om.
Användarvisningsbild
av Dede
Lyfter en gammal tråd.

Har fortfarande inte löst mitt lilla problem med att ha konstantmatning på 54g.
Hade den på service för inte så länge sedan men ingen på hela denna auktoriserade Volvoverkstaden kände till hur man gjorde.

Någon som vet hur man gör? Är det så enkelt att Volvo borde kunna programera om det eller måste man flytta sladdar?
Visst kan man enbart koppla loss sladden men jag hade gärna velat ha dimmbakljus istället.
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]