Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Vi var ett gäng som var iväg o skulle testa lite nya Volvo modeller på ett event. En av oss satte en bil i ett räcke, och då utlöstes passagerar airbagen fast ingen satt där + bältet var inte heller inkopplat. Tydligen så löser den ut om hastigheten understiger cirka 50km/h. Tydligen så blir personskadorna mindre då är det uträknat om någon skulle suttit där utan bälte. Men om det går fortare så löser den inte ut. Men vid högre hastigheter och om någon är bältad så löser den självklart ut.
av Tarsiger
AndS skrev:
Tarsiger skrev:Nyckelavstängning borde självklart vara standard då det är viktigt att ha högra krockkudden avstängd inte bara när högra framstolen har ett bakåtvänt barn - utan även när den stolen är tom. Eftersom högra krockkudden har mycket större volym än den i ratten så kan avstängning avsevärt minska risken för hörselskador vid airbagexplosionen.
Nu skämtar du allt. Håller du på att stänga av och på krockkudden så fort någon i kliver i och ur på passagerarsidan?
Inget skämt, faktiskt. Kör man taxi i stan blir ju detta opraktiskt, helt klart. Kör man ofta längre sträckor, 20-120 mil, ena gången ensam och andra gången med sällskap, då är det värt besväret. Bland dem som fått bestående hörselskador av explosionerna (ibland när farten var så låg att airbag troligen var onödig) och deras närstående är man mer angelägen att stänga av högra airbagen varje gång högra stolen är tom, så är det.
av Tarsiger
rosenlorden skrev:Vi var ett gäng som var iväg o skulle testa lite nya Volvo modeller på ett event. En av oss satte en bil i ett räcke, och då utlöstes passagerar airbagen fast ingen satt där + bältet var inte heller inkopplat. Tydligen så löser den ut om hastigheten understiger cirka 50km/h. Tydligen så blir personskadorna mindre då är det uträknat om någon skulle suttit där utan bälte. Men om det går fortare så löser den inte ut. Men vid högre hastigheter och om någon är bältad så löser den självklart ut.
Såna här resonemang är intressanta och visar att SRS(airbag)-systemet (liksom många andra i en modern bil) borde vara mycket bättre specificerade och dokumenterade för den som köper en bil. Man bör ju veta vad man köper, hur det fungerar och vilka gränsnivåer som gäller (för fart, varvtal, temperatur osv) i delsystemen.

Själv tvivlar jag på att mjukvaran för SRS utformats med hänsyn även till obältade personers behov i låg fart. Inte heller tror jag faktiskt att hänsyn tas till om någon sitter i högerstolen, beroende på att den sensor ("strömbrytare") som känner av detta, och som reglerar bältespåminnaren för högerstolen, inte har den kvalitet som krävs i SRS-kretsarna. Däremot tror jag att den elektriska avkännaren i bälteslåset kan göras tilräckligt säker för SRS. En tänkbar utveckling är därför att bälteslåset tar över nyckelavstängningens nuvarande roll, så att höger airbag aktiveras genom att högra bälteslåset sluts, vilket inte hindrar att nyckelavstängningen finns kvar seriekopplad för de småbarnsföräldrar som vill vara bombsäkra.
av Noodles
perhall skrev:Ursäkta om jag drar igång en konstig diskussion, men varför inte ha barnen bak? Det har vi och många av våra vänner. Det har funkat utmärkt när man har haft det så från början./PH
Vi har haft ena fram tills nu, men kommer placera båda bak nu i 'nya' bilen.
Barnet fram sitter ju inte jätteskyddat om man tex klipper älg som kommer in genom rutan.
av Mr T
Att koppla ur airbagen i en V70N kostar runt 1.500 kr då bältena inte behöver bytas. På t ex XC90 går det på ca 5.500 kr för där behöver just bältena bytas.

På S80N/V70II etc så går det enligt den information jag fått inte att koppla ur airbagen öht (om man inte har nyckelhål då). Är väl som vanligt helbilsgodkännandet som ställer till det.

Så har du en V70II utan nyckelhål och vill ha en bilbarnstol där fram så är enda lösningen att byta bil tyvärr.

Ur det perspektivet är det lite märkligt att nyckelhålet inte är standard, det kostar ju inte mer än 600 kr ca.

//Mr T
Användarvisningsbild
av hollan
koppla ur arbag är byte bälte så de kostar väl runt 5000:- sen måst gammla bältet skrotas så när du skall koppla in bagen igen så blir det ett nytt bälte igen 5000:- till där
av Jöns
Airbagen kan kopplas ur på V70II men bältet måste bytas och en massa papper ska fyllas i. Gjorde detta i samband med köp av min begagnade bil då den tyvärr inte hade nyckelavstängning. Gick väl på runt 5000kr...
av fredrikwt
Noodles skrev:
perhall skrev:Ursäkta om jag drar igång en konstig diskussion, men varför inte ha barnen bak? Det har vi och många av våra vänner. Det har funkat utmärkt när man har haft det så från början./PH
Vi har haft ena fram tills nu, men kommer placera båda bak nu i 'nya' bilen.
Barnet fram sitter ju inte jätteskyddat om man tex klipper älg som kommer in genom rutan.
När jag åker kortare turer i stan, t.ex. och simmar osv så vill jag inte att hon somnar vilket händer direkt annars... Det förstör lite dagsrutinen så att säga.... men annars sitter hon bak - jag tror/trodde dock att nyckelavstängning var säkert och väl utvecklat - men så kanske inte är fallet?
av Lövet
Det finns mig veterligen inga konstaterade fall där airbagen har löst ut trots att den varit avslagen med nyckel. Vill ni hävda motsatsen får ni hänvisa till en tillförlitlig källa, dvs kom inte dragandes med några aftonbladetartiklar.

Bilia skulle ha 5000 för att koppla ur airbag och byta bälte i min V70II.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]