Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag tror inte du ska lägga för mycket vikt vid det "problemet" med tanke på källan. Dessutom så är det bara x35i och x40, x50i, x60i i dagsläget som har direktinsprutning, dvs knappast volymmotorerna.
av perhall
vandenhoogen skrev:
andreas_lofgren skrev:
vandenhoogen skrev:BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra...
Det där skulle jag gärna vilja se en källa på. Vad jag vet är N54 riktigt driftssäkra och med tanke på att jag varit medlem på Autopower.se i 6 år nu och inte sett några insprutningsfel så är jag lite tveksam.
Källan i detta fallet är en BMW frälst kompis som åkte med mig för att probköra T4an, berättade att insprutarna sitter direkt i toppen som jag vet att bmws senaste också gör och det var då han påstod att han läst så mkt på forum om folk som haft driftproblem och anledningen skulle vara att spridarna inte i längden klarar den höga temperaturen, han letar just pga av den anledningen efter en 2008? istället för nyare.

Men jag har ingen källa mer än så, så det är som vanligt...kompisars kompisar:) säger du annat som autopower medlem så kanske det bara är några få som drabbas och inte ett "vanligt" problem.! Ett fel som verkar vanligt på ett forum kan ju många gånger vara helt okända för verkstäder...
2008 kom ju DI på BMW:s bensinsexor utan turbo, och det var massor med problem med fr a pumpar men även insprutare - besök gärna bmw-treff.de och kolla. Där finns en tråd med 2064 inlägg och 133000 visningar "Nur 5.100 km Freude am Fahren" - började med Wasserstoffs 530i med en pump som bara höll 510 mil. Så det är inte taget ur luften. I Tyskland går ju bilarna lite hårdare (dock ej längre, det är en helt ogrundad myt) också och ägarna bryr sig i genomsnitt lite mer om sina bilar så där lär man sig en del om vad som håller och inte.

Säga vad man vill om Opel och Ford men nog har de alltid gjort stabila bensinmotorer.

Jag funderade också på att vänta på T4F men när jag från centralt Volvohåll fick veta att det inte skulle bli någon nämnvärd facelift + rabatten på MY11 var mycket stor + jag råkade på några långkörare som haft massor med problem med etanolbilar, bestämde jag mig för en T4. Bra beslut? Vet inte, men det kan nog funka med en T4 utan F. Och skulle T4-motorn hålla dåligt så lär det ju iaf inte bli bättre med etanoldrift.
PH
av eos1ds
andreas_lofgren skrev:
vandenhoogen skrev:BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra...
Det där skulle jag gärna vilja se en källa på. Vad jag vet är N54 riktigt driftssäkra och med tanke på att jag varit medlem på Autopower.se i 6 år nu och inte sett några insprutningsfel så är jag lite tveksam.
Hej! Har förutom volvo kört bmw i 20 år, främst 3 o 5 serien. Underbara bilar med få problem. Men för 2år sedan
Gick vi på firman över till 1 serien, 20 st 116,118 samt 120 bensinare. Underbara att köra, snåla mm. Men motorerna
Är katastrof!!! Främst tändspolar o spridare, alla bilar har drabbats i snitt 5-6 ggr vissa fler!!! Främst 116 motorn var kass. Kunde lägga av i stort sett när o var som helst. I övrigt ryckiga o hoppiga. Hade det inte varit för bmw:s fina serviceåtagande hade vi bytt märke. Idag kör vi 318/320. Hoppas de funkar bättre, hitintills funkar de underbart. Känns Som en helt annan bil/motor fast de skall ha samma som 1:an? Motorerna vi haft/har är ju de sk snålare efficient dynamics konceptet.
av dst02
Jag har bara kört/ägt BMW innan i form av E46 serien som 316 compact 2002 och en 318 sedan -05, båda med BMW´s på pappret mycket trevliga valvetronic system, dvs en slags direktinsprutning som ger en luftig gång och mycket effekt.....när de väl fungerar. Anledningen till att Jag glatt bytte bort eländet var pga att valvetronic och deras teknik gav mycket konstig gång på motorn, den kändes ibland tvärdöd,hostade,hackade och gick ojämt och hade ibland fula oljud vid kallstart.
Aldrig mer en BMW.

Däremot kan Jag hålla med press/media osv att dom gör underbara bilar som är härliga att köra, fin närvaro och känsla.
av Lövet
Valvetronic är inte direktinsprutning utan att man har slopat gasspjället och istället reglerar gaspådraget med ventilernas lyfthöjd.

Jag vill inte förneka att det finns problem på något sätt (jag är inte någon märkesfanatiker) men de är inte främst relaterade till direktinsprutning eller icke. Det var ju där vi började :wink
av Summum
perhall skrev:Säga vad man vill om Opel och Ford men nog har de alltid gjort stabila bensinmotorer.PH
För mig inger det inget värst förtroende med Fordmotorer, man kommer ju ihåg att man ofta på 80-talet råkade hamna bakom en blårykande Ford Sierra, det såg ju inte allt för trevligt ut för bilmodellen var ju relativt ny då.
Men numera finns det väl inga Fordar kvar från 80-talet kvar skulle jag tro, de är väl utskrotade.
av Lövet
Köper du inte Volvo heller numera på grund av att sexan i Volvo 760 hade problem med cylinderfodren?
av perhall
Allt ni skriver om problem med BMW är 4-cylindriga motorer och det är ju helt klart att BMW inte är bättre än sina konkurrenter på 4-cyl motorer typ 2006 320i 150 hk, varken hållbarhetsmässigt eller egenskapsmässigt (även om ni nog har haft fler fel än normalt:)). Men 6-cyl bensinmotorer, där är det knappast någon som slår BMW! Och det är det som stör mig lite med 2,5T, att oavsett motorgeneration så är en BMW-sexa med motsvarande effekt (låt vara sämre vrid pga. ingen turbo) både betydligt tystare och mer sofistikerad samt klart snålare. Och genom lägre utväxling är en BMW snabbare på varje växel (trots färre Nm vid ett visst varvtal), roligare och ett par dl snålarle per mil - inte illa. Det här mönstret gäller sen 90-talet och jag har kört 4-5 generationer av BMW 6-cyl bensin och 2,5T-motorn parallellt. Och dessutom lär BMW-motorn ika hållbar (kanske tom bättre då den inte har turbo). Men de första DI-motorerna är ett undantag och det finns anledning att oroa sig för det. Kanske T4 håller jättebra, kanske inte. T4F innebär ju hur som helst också en större risk då än T4... eller 2,5FT...

I övrigt håller jag med alla dem som tror att BMW är en felfri bil. Lika fel som att tro att det är dyrare att laga en BMW än att laga en Volvo numera. /PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Summum skrev: Men numera finns det väl inga Fordar kvar från 80-talet kvar skulle jag tro, de är väl utskrotade.
Det har du nog rätt i, vete f-n när jag såg en Ford Sierra senast slog det mig nu. Så vanlig som den var för ett tag sen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60