Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Är man missnöjd så ska man påtala det, vilket TS har gjort. TS har j också fått et förslag till åtgärd & kompensatiorn som låter rimligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, man är förvånad vad en del tror att det är för personal på våra verkstäder. Jag trodde att det inte fanns några felfria personer, men tydligen finns det på detta forum. Jag har säkert blivit "blåst" på ett och annat kryss under åren, men det kan jag leva med. Missat att kolla tutan!!! Suck. Den dan ni upptäcker fel av verkstaden och de vägrar att åtgärda är en annan sak.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En av mina taxibilar som jag lämnade in på mercaverkstaden på Regeringsgatan skulle kontrolleras när det gällde bromsfel fram och glappa styrleder på bägge sidor. Fick uppgift att ett ok skulle bytas och styrlederna på bägge sidor.
Detta var alldeles innan bilen skulle in på återbesiktning. Kommer till verkstaden och skall hämta bilen då jag ser på arbetsordern att dom bytt bägge oken fram men bara styrled på ena sidan. Det är OK att dom bytte bägge oken men att dom klantade till det med att inte byta styrleder på bägge sidor hade jag lite svårt att smälta speciellt som det brann i knutarna eftersom bilen måste in för återbesiktning. Attityden från verkmästaren var milt sagt "det skiter väl jag i". Det var sista besöket hos en av Mercedes Sveriges verkstäder då det inte var första gången jag hade haft problem med dom. Jag fick åka ut till Bernat bil i Farsta och titta bedjande på dom, jag fick ett bra bemötande och hjälp dagen efter. På Mercedes Sverige i Akalla fick jag bara ett bra bemötande tills jag hämtat ut bilen, i övrigt hade jag en räcka av problem med dom.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är ju värre om verkstan inte vill rätta till sitt mistag.
Komer o tänka på ensak som hände för ett tag sedan. (viserligen inte nån service, men en verksta som vägrade ta hand om sin kund)
Kunden hade en trasig startkrans på sin V70N med automatlåsa, så blien bergades till en verkstad, för byte av startmotor & startkrans. efter reprationen så drev inte bilen frammåt. Kunden påstår att bilen funka normalt innan inlämnandet, men det kune ju inte verkstan veta, då den ej var körbar.
Verkstan hävdade derimot att dom viste att dom inte hade gjort något fel när dom monterat automatlådan, o vägrade ta ner den för kontroll. Dom skulle ha sina pengar för reprationen + mer pengar om man skulle göra yttligare en felsökning på varför den inte drev. (jag tror kunden ringde halva världen för att tareda på vad som kan ha gått snet)
kunden betala räkningen & bogsera över bilen till en aktriserad verksta som grundligt dokumentra allt, förutom att diverse skruvar saknader, så var huvud felet att man fått konverten snett, så den inte kunde driva oljepumpen alltså ett tydligt monteringsfel av första firman... (i detta fall betalade firman som gjort felet felsökningen & en ny växellåda, så kunden fick till slut rätt. Men han åker nog inte dit någe mer, desutom vart det ju dyrare för firman att låta en annan firma göra jobbet än att göra det själv)

Det är en sak att göra fel, men att inte tareda på felen eftersig är ju en annan sak
av Chrille78
Jag hade en Berlingo där dom "bytte bromsbeläggen". Jag misstänkte att dom lurades och skruvade av hjulet på verkstadens parkering bara för att konstatera att dom inte hade bytt några bromsbelägg. Jag bad platschefen komma ut och förklara sig. Sedan polisanmälde jag dom för bedrägeri. Efter det står dom i givakt för oss när vi kom med firmabilarna. Nu åker jag Volvo, men jag tänker göra samma sak igen om det behövs... Vi är alldeles för snälla mot bilverkstäderna och det är därför som dom kan fortsätta att systematiskt blåsa oss. :evil:
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tror att största problemet är firmabilar, där man skiter i vad det kostar och struntar i småsaker. Svärfar har egen lastbil och du ska veta vad han ylar om priserna m.m. när han är inne med lastbilen till Volvo. De får förklara varenda skruv och försöka förklara prissättningen på delar och montage. De flesta som kommer dit är större åkerier, SL m.fl. vilket gör att de kan sätta vilka priser de vill utan att någon bryr sig.
av Snider
Min kollega på jobbet lämnade in sin pedantskötta 850 för däckbyte på våren som han alltid gjort (på Bilia-verkstad).
När han skulle hämta den upptäckte han att en av lättmetallfälgarna hade fått en kraftig repa vilket den inte haft när han bytte till vinterdäcken på hösten. Han är en person som hetsar upp sig väldigt lätt och dessutom är pedant när det gäller bilen så han skällde ut verkmästaren efter noter. Verkmästaren lovade att fixa bilen till nästa dag och, mycket riktigt, nästa dag när kollegan hämtade bilen satt det en ny fälg på bilen.
När kollegan kom till jobbet så var vi ute och kikade på den nya fälgen men passade samtidigt på att kolla så dom bytt reservhjulet också. När vi lyfte på locket i bak så hittade vi fälgen med repan där :shock:. Kollegan plockade omedelbart upp telefonen och ringde verkstaden och dom orden som nämndes vid det samtalet skulle inte ens en huligan vilja ta i munnen. :evil: :-(O)
Det slutade med att en person från verkstaden hämtade bilen på vårt jobb (ca 2 mil från verkstaden), fixade ny fälg och körde ut bilen igen under samma dag.
Behöver jag säga att min kollega bytte verkstad efter det. :-DD
Mvh Snider
Användarvisningsbild
av CarMan
Kanske hade gått att lösa smidigare om man inte hetsaruppsig, utan är trevlig. Det är ialla fall min erfarenhet av livet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ta betalt för bromsbelläggs byta utan att utföra det, är nästan på samma nivå som att glömma att kolla tutan...

Jag har ingen aning om varför mekanikern kryssat i att han kollat tutan, då jag inte var där!
Men jag gör ju detta dagligen, så jag kan ju spåna lite i ämnet.
Man kollar ofta tutan på väg in eller ut ut verkstan, när man inte har nåt papper att enteckna på.

han kan ha kollat tutan, den kanske funkade då?
Han kan ha kollat tutan, men klömt notera at den var trasig?
Han kan ha kollat tutan & gjort en notering, men av nån anledning kom inte anmärkningen med till kundmotagaren, eller fasna hoss kundmotagaren o nådde inte dig.

givetvis ska man inte missa, men i detta fall had du blivit erbuden en lösning. du har alltså fått valet att tacka ja eller nej till den lösningen, hur gjorde du?
(att jämföra detta med rena bedrägerier är ju löjligt)
av asfalt
CarMan skrev:Ta betalt för bromsbelläggs byta utan att utföra det, är nästan på samma nivå som att glömma att kolla tutan...
???? Det ena är bedrägeri, det andra är glömska... eller lathet. Med tanke på alla felkodsreparatörer som finns i det här landet skulle det fan inte förvåna mej om dom inte ens orkar trycka på tutan och lyssna längre. Tror hela mekanikeryrket gått ifrån hantverk och kunnande till ett enda stort modulbytande. Med vissa undantag förstås!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.