Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Bergis gjort i samma fabrik ?!?!
Värsta som kan hända ?
Oljud igen = Byt igen,
Oljud igen = Byt igen
Snart är du uppe i det priset som Volvo ÅF ligger på !
Troligt Scenario = INTE ALLS.
:-DD
av olve
Byte hjullager på min V70 2,4D 9400 mil. Volvo tog 2t för lagret och 2t för arbetet, fast pris.
Inga roliga pengar men har man varken kunskap eller verktyg så är det bara att betala :(
av olve
nja lät liksom hela tiden,som dåliga dubbdäck på asfalt.ljudet ökade med farten,lät som mest runt 70-90.Ljudet har kommit liksom smygande,trodde att det var normalt ljud. (har ganska slitna v-däck på)
Det var meken på Volvo som sa att nåt var galet när han skulle backa ut bilen efter en stenskottslagning.Han tog en liten runda och sa att navlagret höger sida måste bytas,så in på verkstan igen så fixade dom det direkt
Nu har vi bytt vänster framhjulslager. Var lite pill med. Fick pressa ur det. Nu är det tyst. För att testa vilken sida det var gjorde vi så här:
1. Lyft ena framhjulet så att det kan snurra fritt. Det andra står i backen.
2. Starta motorn koppla ur stc
3. Lägg i växel och gasa upp lite i hastighet, lyssna.
4. Gör så på båda sidor så är du säker.

Glöm inte att bromsa så att hjulet står stilla innan du stänger av motorn.
Tja!
Fått något knepigt ljud när jag svänger med bilen.. låter som om däcken skulle ta i skärmkanten ungefär fast det gör det inte.. utan låter så fort man rör på ratten.. Läst ditt inlägg och låter precis som om jag också kan ha fenomen med hjullagret.
MEN jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att veta om det är vänster eller höger då jag inte är riktigt billkunig
dieselmagnus skrev:Nu har vi bytt vänster framhjulslager. Var lite pill med. Fick pressa ur det. Nu är det tyst. För att testa vilken sida det var gjorde vi så här:
1. Lyft ena framhjulet så att det kan snurra fritt. Det andra står i backen.
2. Starta motorn koppla ur stc
3. Lägg i växel och gasa upp lite i hastighet, lyssna.
4. Gör så på båda sidor så är du säker.

Glöm inte att bromsa så att hjulet står stilla innan du stänger av motorn.
Lät väldigt riskabelt tycker jag.

Jag fick ett tips från detta forum att:
Hissa upp bilen, snurra på däcket samtidigt som du håller med handen på stötdämparfjädern. Gör likadant på båda sidor så kommer du kunna avgöra vilken sida som är dålig. Det vibrerar lite på den dåliga sidan.

Jag kan väldigt lite om bilar men kände vibrationerna tydligt så kunde avgöra direkt vilket som var trasigt.
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]