Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikkemek
Hej,
Tack för alla svar och tips. Nu fick jag min "jäkla vinkelväxel" ur bilen. Och det var rätt: hylsan! Men splinsen i vinkelväxeln är slut också, så det blir ny vinkelväxeln med hylsan. Jag fattar bara inte hur det kan hända, det är ju beräknad i fabriken, det är inte frågan om slitage, den här kopplingen hylsan/splins på vinkelväxel är alldeles för klen!
Och på min vinkelväxel förekommer konstigt beteende: om jag vill vrida på ingående axel(splins) för vinkelväxeln, så måste man använda jättemoment för att den ska börja gå runt. Men om den finns redan i rörelse, så går det lätt. Så fort man låter blir att vrida på ingående splins och väntar någon sekund, så det är svårt att börja vrida den igen, som om den "fryser" på något märkligt sett. I alla fall, någonting är fel här, tycker jag.
Nu till viskokoplingen. Nu fattar jag, att i min bil finns ingen viskokoppling utan det är Haldex som styr, och den sitter vid bakklumpen. Det är därför kardanen kan gå runt utan att driva bakhjulen. Och det är haldex som kopplar bakhjulen igång ( tror jag ).
MVH//mikkemek

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]