- sön 20 feb 2011, 10:27
#501553
Det är en solidarisk handling att välja FT före Diesel. Vi ser vad som händer i fattiga länder som Nigeria med oljebolagens svinerier. FT för den globala miljön, FT för lokala miljön. Idag dör 5000 personer i sverige pga partiklar i avgaser från trafiken. Dieselbilar med partikelfilter släpper ut de farligaste partiklarna, sk nanopartiklar. Detta reglerar viserligen EURO5, men problemet är att euro5 inte tar hänsyn till patikeltypen utan bara till vikten partiklar.Alltså får de minska och farligaste passera ut i luften och ändå uppfylla euro5. Dieselns kväveoxider är farliga både för hälsa och bidrar till försurning. Ekonomi då? Inte heller där tror jag på diesel. På Volvo är det idag D5 som ska jämföras med 2.5FT och där går 2.5FT billigare om hänsyn tas till alla bränlsle paramaterar på D5. EU körcykel kan inte användas då den gynnar diesel med fantasisiffor som följd. Dieselbränslet lär heller inte bli billigare då vi troligen passerat peakoil. När Volvo får ut sim T4F tror jag den blir riktigt billig att köra, kanske 0.8-0.9 l/mil E85. Andra snåla etanolbilar är Passat 1.4 TSI Multifuel som går långt under litern etanol.
Problemet idag är att dieseln gynnas i EU körcykeln och det får som följd att Svensson gör glädjekalkyl och väljer dieselbil efter plånboken. Inte heller utsläppen är teknikneutrala i euro5 utan där gynnas också dieselbilen.
Problemet idag är att dieseln gynnas i EU körcykeln och det får som följd att Svensson gör glädjekalkyl och väljer dieselbil efter plånboken. Inte heller utsläppen är teknikneutrala i euro5 utan där gynnas också dieselbilen.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14