Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Hur ordentligt man än gör det så avger den ju strålningsvärme isolerad eller inte, det gör ju inte de andra värmarna. Då är det ju ist. det uppvärmda mediet som strålar bort värme. Hursomhelst skulle det vara gott med en gammal hedrlig insticksvärmare, lät som en vattenkokare då man tryckte in sladden i väggen.
av *pettson*
ÄRRet skrev:
*pettson* skrev:
Kena skrev:Jag konstaterade idag att blockvärmare suger....en massa el utan att göra sitt jobb...att värma motorn. -27 gr idag och hade på värmaren 4 timmar. Motorn var iskall när jag kände på den, samma när jag skulle starta den, trodde värmaren var paj men mätte och den är hel.
Ja det är konstigt att man kan löda så mycket man kan i vår värld men att man kan ha blockvärmare som inte fungerar.. eller vänta nu.. nä? Det är ju inte så konstigt? Teorin är densamma, konsten att föra över värme mellan två ytor. En lödpenna kliniskt torr som du lägger på en lödö smälter ingenting om du inte väntar väldigt länge. Det är för att värmen inte överförs. Med lite tenn på spetsen så blev det ordentlig värmeöverföring och det smälter direkt. Men det är ju lödning kan tyckas.
Konsten är att föra över värmen ifrån plattan till blocket. Går det mellan två ytor som inte har sugpassning? Nej inte egentligen.. går det bättre när det inte ens är i närheten av sugpassning? Hmm.. nej? Och utan nåt externt som för över värmen mellan ytorna? Nej inte alls..
Ska man få blockvärmare att fungera bra så måste man ha två metallrena ytor i början, en överföringspasta och sen dra åt och isolera baksidan av värmaren då den blir ett kylelement mot sej självt, annars i onödan. Görs det så vid monteringen? Nope och därför fungerar det inte heller, man kan inte spendera 500w på att bara hålla värmaren isfri. Frågan är vem som fick hjärnsläpp och tyckte att det skulle fungera från början utan att göras ordentligt? Det är ett lågvattensmärke..
Vilket märke?
Det spelar inte så stor roll vilket märke. Inget märke har tagit hänsyn till att skapa sugpassning mot det väl rengjorda blocket (läs: välslipade nakna ) med värmeledande pasta emellan värmare och block. Verkningsgraden måste vara väldigt låg vad än märket är på kartongen.
Jag konstaterade, när jag installerade om min blockvärmare, att den satt monterad helt utan någon värmeledande pasta. Detta i kombination med att hålet i blocket är aningen större än värmarelementet innebär att värmaren först måste värma luften runt sig som i sin tur värmer blocket, och som vi vet har luft jättedålig värmeledningsförmåga. Efter att jag slipade rent ytan i blocket så gott jag kunde och applicerade pasta på värmaren så märkte man iaf att motorn går runt lättare när det är kallt ute och man använt värmaren i 1-2 timmar.

Hur bör man isolera värmarens baksida? Tänkte på det när jag höll på med värmaren i höstas men kände att det var lite vanskligt iom brandrisk etc... Värmaren blir ju rätt varm.
av *pettson*
SubMarine skrev:Jag konstaterade, när jag installerade om min blockvärmare, att den satt monterad helt utan någon värmeledande pasta. Detta i kombination med att hålet i blocket är aningen större än värmarelementet innebär att värmaren först måste värma luften runt sig som i sin tur värmer blocket, och som vi vet har luft jättedålig värmeledningsförmåga. Efter att jag slipade rent ytan i blocket så gott jag kunde och applicerade pasta på värmaren så märkte man iaf att motorn går runt lättare när det är kallt ute och man använt värmaren i 1-2 timmar.

Hur bör man isolera värmarens baksida? Tänkte på det när jag höll på med värmaren i höstas men kände att det var lite vanskligt iom brandrisk etc... Värmaren blir ju rätt varm.
Som sagt en kontaktvärmare är usel när det inte är nån bättre *kontakt*..
Jag har inte kollat hur varm den kan bli så jag kan tyvärr inte uttala mej om vad du bör använda för att isolera. Vanlig husisolering lär ju inte brinna då det klassas som obrännbart, men det är heller inte nåt smidigt att ens försöka med..
Användarvisningsbild
av taxi
Lånar lite tråd!
Hittade min dåligt fungerande kontaktvärmare idag, den blev väldigt het på bara 20 sekunder utanför bilen.
Noterade som ovan att det inte var nåt mellan värmarkropp och block förutom lite skit. Kan någon rekommendera en bra "kontaktpasta"?
Och varför har nån satt en bit ståltråd på den? Jordning? :shock:
Bild
Jag har kollat lite efter slangvärmare på skruvat, biltema mfl men inte sett några, är detta något att ta från skroten?
Förra vintern värmde jag med en fläkt upp i kallgaraget.
av *pettson*
Kena skrev:Jag konstaterade idag att blockvärmare suger....en massa el utan att göra sitt jobb...att värma motorn. -27 gr idag och hade på värmaren 4 timmar. Motorn var iskall när jag kände på den, samma när jag skulle starta den, trodde värmaren var paj men mätte och den är hel.
Problemet är att man har en värmeplatta och ett block. Men inget som gör att värmen överförs från den ena till den andra.
Plocka väck värmaren. Tryck dit aluminiumfett eller om du hittar nån trögare alubaserad pasta överallt på värmaren. Sätt tillbaka den. Nu finns ett media som överför värmen från ena metallen till andra. Nu lär det värma mycket bättre.
Fungerar inte överföringen så blir bara värmaren varm och inget annat.
taxi skrev:Tack för svaret, då testar jag med aluminiumpastan som jag har hemma!
Jag tänker mig att det borde finnas specialpasta för sådant här inom industrin. Kanske värt med lite efterforskningar?
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]