Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
jofr skrev: Anta att man lägger 472' och vill byta in den om två år till en ny XC90, vad bjuds man då på Bilia? 300' Knappt...
eller vad tror Ni?
Jag är rädd att budet snarare handlar om 235' om det kommit en ny modell.
av aina77
x
jenix777 skrev:Om nu inte XC90 är ett förstahands val (som jag för övrigt själv äger och är förbaskat nöjd med) så skulle jag sikta in mig på nya Land Cruiser 120, i stort sett samma bil, fast (i mitt tycke) en bättre bil, i stort sett samma pengar, riktig terrängbil (dock SUV maskerad) och ett mycket bra andrahandsvärde. En kompis köpte en Land Cruiser 120 -2007 diesel samtidigt som jag köpte min XC90 D5, han sålde den nyligen för 320.000 med 15.500 på mätaren. Jag skulle (i bästa fall) få runt 225.000 för min som gått ca 17.000 mil (dock endast ca 175.000 kr om jag lämnar den i inbyte).
Kör Landcruiser- 08 i jobbet och xc90- 07 privat, båda diesel. Håller helt klart xc90:n högre än landcruisern. Landcruisern känns förlegad och har omoderna säkerhetssystem som reagerar väl sent när man är i behov av dem. Sedan är ju Landcruisern en riktig terrängbil om man jämför med xc90:n. Kvalitetetsmässigt kan nog Landcruisern ligga före xc90:n.
av jofr
andreas_lofgren skrev:
jofr skrev: Anta att man lägger 472' och vill byta in den om två år till en ny XC90, vad bjuds man då på Bilia? 300' Knappt...
eller vad tror Ni?
Jag är rädd att budet snarare handlar om 235' om det kommit en ny modell.
Tror Du att det är då illa? Brutalt värdetapp isåfall. Jag känner mig inte helt säker heller på
R-Design (passar det verkligen på en SUV?) som är den enda utrustningsnivån man kan beställa. Det tyder väl också på att den byts
ut snart (tänker på t. ex gamla V70 som såldes ut som "Classic").
av Lövet
Jag har naturligtvis ingen spåkula men när du kommer byta in bilen kommer den vara 10år gammal som modell. Sånt är inte bra för andrahandsvärdet. Redan normala bilar i någorlunda moderna modellvarianter har ju runt 50% värdeminskning på 3 år.
av jofr
Ja det är klart, den känns ändå hyfsat modern. Övriga modeller känns så brutalt dyra om man nu inte skall gå på en familjebuss. Jfr t. ex med X5:or och Q7:or som lätt kostar över 500 och då får Du en 2 år gammal bil. Jag får försöka göra ett rejält prut på XC90:n isåfall. Läste i en artikel att man funderar på att starta tillverkning av nya XC90 i Kina. Den nya fabriken skall starta runt 2013 så det kanske är en indikation på när nästa XC90 kommer lanseras.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]